23 lutego 2013

Zimowe kielichy mydlnicy

Mydlnica lekarska  - kielichy kwiatowe o długości 2-2,5 cm mają kształt walcowaty z 5 ząbkami - wygląd w lutym

W końcu przypomniałam sobie o mydlnicy. Latem fotografowałam jej kwiaty, zrywałam do bukietu i wdychałam odurzający zapach, a nawet zrobiłam wywar z przywiędłych liści i łodyg, gdyż naczytałam się o ekologicznych płynach do mycia. Kilka dni temu zauważyłam jedną suchą mydlnicę, stąd przy następnej sprzyjającej okazji (śnieg) sfotografowałam ją. Przy bliższych oględzinach natknęłam się na kilka okazów.
Wiem, że fotki są kiepskie, ale w tym wypadku wcieliłam się w dokumentalistkę :-)

Mydlnica lekarska, mydlnik, psie goździki (Saponaria officinalis) - bylina z rodziny goździkowatych
Mydlnica  - kwiaty dość duże (do 2 cm średnicy)  różowe lub białe  wyrastają pęczkami na długiej szypułce z kątów liści i na wierzchołku łodygi, tworząc wierzchotkę dwuramienną.
Mydlnica lekarska - wygląd w lutym


 ----------------------------



Mydlnica lekarska (Saponaria officinalis L.) - gatunek rośliny wieloletniej należący do rodziny goździkowatych. Naturalny obszar jej występowania to Europa, Azja i Afryka Północna, ale roślina rozprzestrzeniła się także w innych rejonach świata.
W Polsce jest pospolita na niżu, jest też uprawiana jako roślina ogrodowa.

Łodyga -   prosto wzniesiona, naga, walcowata, górą widlasto rozgałęziona, szorstka, nieco owłosiona. Wysokość 30-80 cm. Pod ziemią roślina posiada długie, walcowate, rozgałęzione, czołgające się kłącze z licznymi korzeniami.

Liście -   ulistnienie naprzeciwległe. Liście o długości 5-6 cm eliptyczne lub podługowate, zaostrzone, nagie lub nieco owłosione, z szorstkimi brzegami, trójnerwowe. Dolne krótkoogonkowe, górne siedzące i nieco zrośnięte nasadami.

Kwiaty - dość duże (do 2 cm średnicy), różowe lub białe, wyrastają pęczkami na długiej szypułce z kątów liści i na wierzchołku łodygi, tworząc wierzchotkę dwuramienną. Kwiaty są 5-krotne, na krótkich szypułkach. Kielich zielony lub czerwonawy, owłosiony, walcowaty z 5 ząbkami. Ma długość 2-2,5 cm. Płatki korony są na szczycie wycięte. Przedprątne kwiaty wieczorem wydzielają zapach zwabiając motyle nocne-ćmy, które je zapylają.
Kwitnie od czerwca do września.

Owoc - jajowata torebka. Nasiona rozsiewane są przez wiatr.



źródło 1


mydlnica zimą, mydlnica lekarska zimą, mydlnica lekarska zima, mydlnik, psie goździki, goździkowate, rodzina goździkowatych

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz