3 października 2013

Dmuchawce latawce

Wcale nie jestem pewna, czy widziałam te rośliny, gdy kwitły. Możliwe, że trwało to krótko i po prostu nie zdążyłam ich wtedy sfotografować. Zdjęcia wszystkich "dmuchawców", bo nie wiem jak inaczej je nazwać, powstały w Moim Lesie - tam je wypatrzyłam.
Myślę, że i one mają sporo uroku, a przynajmniej ciekawą budowę.



O tej roślinie wiem, że należy do rodziny astrowatych. Ma żółte kwiaty. Prawdopodobnie takie owoce wytwarza sałata kompasowa (Lactuca serriola)
Jastrzębiec kosmaczek
Ta roślina była dość wysoka (ok. 40 cm), a kilka takich łodyg wyrastało z rozety liści. To mniszek lekarski
Ta roślina rosła przy ścieżce, którą często przechodziłam. Jak to możliwe, że zupełnie nie kojarzę jej wyglądu z czasu kwitnienia? 
Jest to przymiotno ostre

Jeśli rozpoznajesz którąś z przedstawionych roślin - podziel się swą wiedzą.
Za pomoc z góry dziękuję.
Dzięki podpowiedziom Botanika udało się już kilka gatunków zidentyfikować :-)


2 komentarze:

  1. Astrowate są bardzo trudne do rozpoznania - nawet gdy mamy "komplet" rośliny: liście, kwiaty, owoce. Oznaczanie gatunków w stanie owocowania, a zwłaszcza na podstawie fotografii to trochę jak wróżenie z fusów. Na fot. 6 można rozpoznać przymiotno ostre - ma charakterystyczne koszyczki, takie trochę wklęsłe w środku, fioletowawe kwiaty języczkowate - w pełni kwitnienia niepozorne, pewnie dlatego nie zwróciłaś na nie uwagi. Na fot. 3 - to na pewno nie jest jastrzębiec. Tutaj widać biały puch kielichowy, a owoc ma "dzióbek", tak jak np. u sałaty. U jastrzębca (fot. 4 i prawdopodobnie 2) owoc jest tępy a puch "brudny". Przekwitnięty kwiatostan na fot. 5 wygląda jak mniszek lekarski - ale znając Twoją dociekliwość dziwię się, że go nie rozpoznałaś, więc może to jednak coś innego. Botanik.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze raz serdecznie dziękuję za pomoc!
      Kwiatów przymiotna ostrego, faktycznie, nie zarejestrowałam w pamięci, ani na zdjęciach. Na fot. 5 z pewnością jest mniszek lekarski! Zdjęcie zrobiłam jednak dawno, na początku mojego fotografowania i poznawania roślin, że niczego nie byłam pewna.
      Możliwe, że na zdjęciu nr 3 jest owoc sałaty kompasowej - wydaje mi się, że właśnie te rośliny widuję na obrzeżach Mojego Lasu.

      Usuń