25 marca 2014

Przetacznik blady

Roślinki te sfotografowałam przypadkiem, także w połowie kwietnia ubiegłego roku. Rosły pośród innych przetaczników na nieco ocienionym fragmencie trawnika Na Drugim Końcu Miasta. Tamte były niebieściutkie i już z daleka przyciągnęły moją uwagę, te zaś rosły pomiędzy nimi - niemal białe, w odcieniu różowego lub fioletowego, o delikatnie prążkowanych płatkach. Kiedy już je dostrzegłam, zwróciłam uwagę na ich jasnozieloną barwę listków. Oto przetacznik (kolejne maleństwo), prawdopodobnie przetacznik blady (gatunek bardzo podobny do bluszczykowatego i niestety, słabo opisany!) o dość charakterystycznych listkach. Małe kwiaty, duży kłopot - to dla mnie żadna nowość  :-) . Przetacznik blady nie jest zaliczany do chwastów - trochę szkoda, bo być może wówczas opis botaniczny byłby pełniejszy (ale coś jednak znalazłam).
I bądź tu, człowieku, mądry!


Przetacznik blady (Veronica sublobata M. A. Fisch.) z rodziny babkowatych
Przetacznik blady (Veronica sublobata M. A. Fisch.) z rodziny babkowatych




Przetacznik blady (Veronica sublobata M. A. Fisch.) z rodziny babkowatych
Przetacznik blady (Veronica sublobata M. A. Fisch.) z rodziny babkowatych


Przetacznik blady (Veronica sublobata M. A. Fisch.) z rodziny babkowatych


Inne zdjęcia tej rośliny można zobaczyć (i porównać) tutaj. Myślę, że gatunek rozpoznałam prawidłowo.

 
   ------------------------------
 
Przetacznik blady  (Veronica sublobata M. A. Fisch.) - gatunek rośliny z rodzaju przetacznik rodziny babkowatych.
W Polsce występuje pospolicie w uprawach, na trawnikach, w miejscach zacienionych lub umiarkowanie nasłonecznionych.

Przetacznik blady osiąga wysokość od kilku do ok. 20 cm
Łodyga - zielona lub brązowawa, owłosiona 
Liście  - liście cienkie, 5-7 klapowe, o środkowych klapach dłuższych niż szerszych; liście jasnozielone; ogonek liściowy 4-8 mm długości;
Kwiaty  -  kwiaty bladolila do białawych, 4-6 mm średnicy; szyjka słupka 0,3-0,5 mm długości. Działki skąpo owłosione lub nagie, na brzegu z rzęskami 0,5-0,9 mm długości.

20 081

przetacznik blady opis, Veronica sublobata opis botaniczny, przetacznik blady zdjęcia opis, babkowate, przetacznik zdjęcia, blade kwiatki przetacznik, przetacznik bluszczykowy blade kwiatki, malutkie kwiatki blade chwast, przetacznik chwile zachwycone

3 komentarze:

  1. Przetacznika fotografowałam wczoraj u siebie pod domem i miałam sprawdzać jak się zwą te maleństwa a dziś zobaczyłam je w notce u Ciebie wraz z nazwą :) ja trafiłam na te bardziej niebieskie kwiaty ale zazwyczaj rosną u mnie pomieszane te bladoróżowe i te ciemniejsze niebieskie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że pomogłam :-) Jednak z tym przetacznikiem o bladych kwiatkach jest jeszcze jeden problem - na Przedpłociu jest on maleńki (zarówno listki jak i kwiaty - te wielkości łebka szpilki), a w innym miejscu, które odkryłam wczoraj listki są znacznie większe [nawet ponad 1 -1,5 cm], ale kwiatki równie małe. Znowu muszę szukać w źódłach czy jest to inny gatunek czy tylko wpływ podłoża i zacienienia.
      Dziękuję za odwiedziny i pozdrawiam

      Usuń
    2. Wiem jak to jest przy oznaczaniu, jeden milimetr w tą czy w tamtą i już inna roślina czy owad ;)
      Gdy zaczynałam "zabawę" w fotografię przyrodniczą też miałam ambitne plany zdobyć taką wiedzę jak Ty masz, jednak z czasem zajęłam się bardziej samą fotografią niż rozpoznawaniem i efekt jest taki, że teraz nawet modraszków nie odróżniam a rośliny to już w ogóle kosmos :)
      Będę posiłkować się Twoimi blogami :)

      Usuń