17 stycznia 2018

Nakrapiany goździk kosmaty

Dopóki nie zakwitnie latem, jego smukłe pędy trudno odróżnić od źdźbeł traw. Za to drobne, intensywnie różowe kwiatki są widoczne z daleka. W porównaniu z innymi gatunkami goździków, płatki jego kwiatów są bardzo wąskie. Goździk kosmaty (a taki nakrapiany!) podobno dość często spotykany jest na nizinach - a jednak nigdy nie widziałam go w naturze.
Żeby przetrwać potrzebuje słońca, niezbyt urodzajnej gleby (w przeciwnym razie nie jest w stanie konkurować z roślinami wytwarzającymi szersze liście) oraz ochrony naturalnych miejsc jego występowania.

Goździk kosmaty (Dianthus armeria L.) – gatunek rośliny należący do rodziny goździkowatych. W Polsce jest dość częsty na niżu i na pogórzu, w górach występuje znacznie rzadziej.
Goździk kosmaty (Dianthus armeria L.) – rośnie dziko w prawie całej Europie oraz na Bliskim Wschodzie i w południowo-zachodniej Azji (Iran, Turcja, Kaukaz). Występuje również w Ameryce Północnej.
Goździk kosmaty (Dianthus armeria L.) – jest objęty w Polsce ścisłą ochroną gatunkową. Zagrożenie na niektórych stanowiskach stanowi zarastanie ich drzewami i krzewami, a także działalność człowieka: zalesiania lub zaorywania tych stanowisk
Goździk kosmaty (Dianthus armeria L.) – kwiaty intensywnie różowe (do czerwonych) o średnicy ok. 1 cm, siedzące lub krótko szypułkowe. Zebrane są w zbity kwiatostan na szczycie łodygi. Długi zielony, cylindryczny kielich składa się z 5 zrośniętych działek. Łuski podkielichowe w liczbie 2-4 są prawie tak długie jak kielich.
Goździk kosmaty (Dianthus armeria L.) – korona kwiatu składa się z 5 ząbkowanych, biało nakrapianych, dość wąskich płatków. 1 słupek i 10 pręcików z fioletowymi pylnikami. Kwiaty zamykają się w godzinach popołudniowych. Kwitnie od czerwca do sierpnia.
Goździk kosmaty (Dianthus armeria L.) – roślina darniowa tworząca luźne kępki o wysokości 40-60(80) cm. Cała roślina pokryta jest woskiem i krótko owłosiona. Nie wytwarza pędów płonnych.
Goździk kosmaty (Dianthus armeria L.) – ulistnienie naprzeciwległe. Liście o długości 3-5(8) cm, lancetowate, całobrzegie, tępo lub ostro zakończone, bez przylistków, o szerokości do 2-5 mm. Są zrośnięte nasadami i pokryte woskiem. Pochwy liści mają podobną długość jak szerokość lub są krótsze.
Goździk kosmaty (Dianthus armeria L.) – łodyga wzniesiona, sztywna, w przekroju okrągła, rozgałęziająca się widlasto ponad szeroko rozstawionymi parami liści. Liście drobno owłosione wokół krawędzi, szczególnie w pobliżu nasady. Węzły liściowe wybrzuszone często pokryte cienkimi białymi włoskami.
Goździk kosmaty (Dianthus armeria L.) – kwiaty wyrastają pojedynczo lub w skupiskach od 3 do 6 na szczytach rozgałęzionych pędów. Owocem jest torebka o długości 10-16 mm, otwierająca się 4-ząbkami. Nasiona drobne, liczne.
Goździk kosmaty (Dianthus armeria L.) – siedliskiem tej rośliny są łąki, suche murawy, piaski, obrzeża lasów i zarośli czy opuszczone pola. Rośnie na stanowiskach słonecznych lub nieco tylko zacienionych, głównie na glebach suchych, o odczynie kwaśnym lub nieco zasadowym.

Goździka kosmatego sfotografowałam w poznańskim Ogrodzie Botanicznym (6 i 19 lipca).



y31.88.

goździk kosmaty, Dianthus armeria, nakrapiany różowy goździk, mały goździk różowy, goździk w białe kropki, goździk kosmaty zdjęcia opis, Dianthus armeria informacje zdjęcia, goździk kosmaty chwile zachwycone, Dianthus armeria chwile zachwycone, 

16 komentarzy:

  1. Uroczy. Bardzo podobają mi się takie malusie niepozorne kwiatuszki.
    Ostatni raz byłem w ogrodzie botanicznym chyba z 10 lat temu. Niestety, bo mile wspominam tamten czas wśród roślin.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może w tym roku zaplanuj sobie choć jedną wizytę w ogrodzie? :-)

      Usuń
  2. Piękna roślina, nigdy dotąd nie miałam okazji jej oglądać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również, ale jeśli ją gdzieś spotkam, rozpoznam ją niechybnie :-)

      Usuń
  3. Owszem nieraz spotykałem podczas rajdów rowerowych,często rośnie na skrajach pól uprawnych, tolerowany pewnie ze względów estetycznych.

    OdpowiedzUsuń
  4. Przepiękny w swojej delikatności :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, miło na niego popatrzeć, zwłaszcza cały łan :-) Pozdrawiam

      Usuń
  5. Cudowne zdjęcia. Piękne lany goździków.

    OdpowiedzUsuń
  6. Kiedy byłem dzieckiem, jeździłem czasem rowerem jedną drogą, tu u nas, w Wlkp., po jednej jej stronie były pola, po drugiej, gdzie ziemia była gorsza, bardziej piaszczysta, pola przeplatały się co jakiś czas z niewielkimi sosnowymi laskami, między drogą a jednym z nich, na takim stoku, bardziej stoczku, bo lasek rósł ciut wyżej niż droga, więc na tym stoczku rosła taka niebieskozielona (?) trawa (kostrzewa jak teraz myślę) i GOŹDZIKI, czy raczej goździczki. Nie wiem jakie to były gatunki/gatunek, ale pamiętam jak zaskoczony byłem gdy zobaczyłem je po raz pierwszy, najpierw zaciekawił mnie kolor, z daleka, ale co to było, gdy zsiadłem z roweru i podszedłem i patrzę a to malutkie jakby goździki HAHAHAHA nie wiedziałem wtedy, że takie są, myślałem że jedyne goździki to te z kwiaciarni, no te na 8.03. Zachwycony byłem nimi – tymi dzikimi :-)

    Twoje zdjęcia Aniko mi to przypomniały :-)

    Marek z Wlkp.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, ten kolor! Kwiatki mogą być małe, ale wabią z daleka. Bardzo lubię takie spotkania. Im bardziej się pochylić, tym więcej odkryć :-)
      Jest kilkanaście gatunków goździków rosnących dziko (Wikipedia wymienia 14) i jeszcze więcej uprawianych. Jest więc szansa na kolejne spotkanie dzikiego goździka :-)
      I jest jeszcze goździcznik wycięty (rośnie m.in. w Moim Lesie)

      Usuń
    2. Tak. Właśnie. Dokładnie! 'Im bardziej się pochylić, tym więcej odkryć :-)' Cały Wszechświat w jednym kwiatku. Tak ! No i ta wolność :), wszystko rośnie SAMO, tak piękne.

      Marek z Wlkp.

      Usuń
  7. Uwielbiam je. Zwykle kilka zakwita mi za płotem. Ale tylko kilka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale to już coś! Z czasem ich przybędzie :-)

      Usuń
  8. U nas na działce w powiecie kolbuszowskim rośnie dość dużo.

    OdpowiedzUsuń