7 czerwca 2020

Róża alpejska (Rosa pendulina)

Róża alpejska jest rośliną górską, wygląda jednak dość delikatnie i nawet nie kłuje :-) Zauważyłam ją w ubiegłym roku, zapewne przed lub pod koniec okresu kwitnienia, ozdobioną zaledwie kilkoma kwiatami. W tym roku wydało mi się, że trafiłam w sam środek "kwiatobrania" - nie wiedzieć czemu, po roślinie górskiej nie spodziewałam się wyższych stanów obfitości  :-) . Ucieszyłam się więc mogąc podziwiać naraz kilkanaście różowo-białych kwiatów pośród misternie skrojonego listowia.

 
Róża alpejska (Rosa pendulina L.) – gatunek krzewu należący do rodziny różowatych  [22 maja]
 
róża alpejska (Rosa pendulina) 20 maja

róża alpejska (Rosa pendulina) 22 maja

róża alpejska (Rosa pendulina)
 
róża alpejska (Rosa pendulina)

róża alpejska (Rosa pendulina)

róża alpejska (Rosa pendulina)

róża alpejska (Rosa pendulina)


Wygląd krzewu parę dni później, doprawdy, był dla mnie miłym zaskoczeniem!

róża alpejska (Rosa pendulina)  27 maja

róża alpejska (Rosa pendulina)   3 czerwca

róża alpejska (Rosa pendulina)   7 czerwca

róża alpejska (Rosa pendulina)   12 czerwca

róża alpejska (Rosa pendulina)  

róża alpejska (Rosa pendulina)  

Dodane w listopadzie
 
róża alpejska (Rosa pendulina)   21 września







------------------------------------------






Róża alpejska (Rosa pendulina L.) – gatunek krzewu należący do rodziny różowatych.

Występuje pospolicie na wielu obszarach Europy, rośnie spontanicznie głównie w Alpach, na wysokościach do 2600 m n.p.m.
W Polsce występuje w Bieszczadach, w Sudetach i w Tatrach oraz na pojedynczych stanowiskach na niżu.

Pokrój - rozłożysty krzew o wzniesionych pędach, wysokości do 2 m.

Łodyga - niemal pozbawiona kolców, igiełkowate kolce występują tylko na tegorocznych pędach płonnych i łatwo odpadają. Pędy zabarwione często na kolor czerwony.

Liście - nieparzysto-pierzaste. Cienkie, nagie lub owłosione, czasami gruczołowate, 7-11 listkowe. Listki podwójnie piłkowane, jajowate lub podługowate. Są nagie lub owłosione, czasami także ogruczolone. Na spodniej stronie są jaśniejsze.

Kwiaty - pięciopłatkowe, różowe lub czerwone, pojedyncze, wyrastające na długich szypułkach. Szypułki te są nagie, lub pokryte trzoneczkowatymi gruczołkami. Łopatkowatego kształtu działki kielicha całobrzegie i wzniesione, po przekwitnięciu nie opadają. Słupek z wolnymi szyjkami, kilka razy krótszymi od zewnętrznych pręcików, znamiona słupka wełniste. Miodniki zrośnięte we wzniesiony pierścień. Dno kwiatowe wydłużone, ku górze zwężające się szyjkowato, po dojrzeniu czerwone.
Kwitnie - od maja do czerwca.

Owoce - czerwone tzw. owoce pozorne. Wewnątrz zawierają orzeszki z nasionami


Siedlisko - rośnie w kosówce, nad potokami, w świetlistych lasach. Roślina górska.




źródło - Wikipedia



aq.3.   [127] /112/

róża alpejska, Rosa pendulina, róża alpejska zdjęcia opis, Rosa pendulina informacje wygląd, róża alpejska kwiaty liście, Rosa pendulina krzew wygląd, róża alpejska chwile zachwycone, Rosa pendulina chwile zachwycone, 

6 komentarzy:

  1. Chyba ją mam...Pięknie wygląda na twoich zdjęciach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli jeszcze powinna kwitnąć :-) Właśnie dorzuciłam jeszcze jedno zdjęcie z dzisiejszego dnia. Krzew nadal jest obsypany kwiatami, ale (być może z powodu dość częstych opadów w ostatnich dniach) sporo płatków opadło i to na liście. Dlatego nie sfotografowałam już całego krzewu, a tylko wybrane kwiaty. Dziękuję i pozdrawiam :-)

      Usuń
  2. Wspaniała jest, prawdziwa królowa... Pozdrawiam i życzę dobrej nocy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Królowa? O czym Ty mówisz? Dobranoc!

      Usuń
    2. Ujmujące – tak określiłbym je jednym słowem.
      Aniko, w niedzielę na wędrówce po moich górach widziałem pierwsze kwiaty dzikiej róży. Są bardzo podobne do róż z fotografii.

      Usuń
    3. Rozpoznanie gatunku dziko rosnącej róży zupełnie mnie przerasta - jeśli tylko mają podobny kolor kwiatów, wydają mi się takie same. Dołączyłam jeszcze zdjęcia pozostałości kwiatów (zawiązków owoców). Może ich wygląd upewni Cię co do prawidłowej identyfikacji.

      Usuń