1 listopada 2013

Zawciąg - kwiat współczucia


Podoba mi się zawciąg pospolity - jego zgrabne główki składające się drobnych, jasnoróżowych kwiatów wdzięcznie kołyszące się na długich, nagich łodyżkach. Niedługo po tym, gdy napisałam o zawciągu po raz pierwszy, znalazłam jeszcze dwa inne miejsca gdzie rośnie. Spotkałam go także wśród traw na skraju Suchej Łąki w pobliżu Mojego Lasu.
Podobno zawciąg pospolity symbolizuje współczucie i był (jest?) stosowany jest podczas uroczystości pogrzebowych. Nigdy wcześniej o tym nie słyszałam, lecz uznaję jego symbolikę - dlatego wybrałam go z okazji dzisiejszego Dnia Zmarłych.
Zdaje mi się, że wszystkie zdjęcia wykonałam na początku września - kwiaty w większości przekwitły, lecz nadal pozostały delikatne, pełne uroku i cichej empatii.

Zawciąg pospolity, zawciąg nadmorski (Armeria maritima) - gatunek rośliny należący do rodziny ołownicowatych
Zawciąg pospolity, zawciąg nadmorski (Armeria maritima) z r. ołownicowatych
Zawciąg pospolity, zawciąg nadmorski (Armeria maritima) z r. ołownicowatych
Zawciąg pospolity, zawciąg nadmorski (Armeria maritima) z r. ołownicowatych
Zawciąg pospolity, zawciąg nadmorski (Armeria maritima) z r. ołownicowatych
Zawciąg pospolity, zawciąg nadmorski (Armeria maritima) z r. ołownicowatych
Zawciąg pospolity, zawciąg nadmorski (Armeria maritima) z r. ołownicowatych
Zawciąg pospolity, zawciąg nadmorski (Armeria maritima) z r. ołownicowatych


---------------------


Zawciąg pospolity (Armeria maritima) to bylina tworząca wolno rosnące kępy i za pomocą kłączy z czasem także gęste dywany. Poszczególne kępy osłabiają kwitnienie po 3-4 roku życia i z czasem zamierają.

Kwitnienie trwa około dwóch miesięcy, a jego główne natężenie przypada na czerwiec, ale rozciąga się od maja do września, a nawet do października.

Kwiaty zapylane są przez różne owady z wielu grup systematycznych (błonkoskrzydłe, muchówki, chrząszcze i motyle).

Opis botaniczny zawciągu pospolitego podałam w poście "Zawciąg pospolity" (TUTAJ).


10 711


zawciąg pospolity, zawciąg nadmorski, Armeria maritima, różowe kwiatki łąkowe kula, roślina galmanowa zawciąg, zawciąg pospolity kiedy kwitnie, zawciąg symbolika kwiatu, zawciąg pospolity chwile zachwycone, zawciąg pospolity zdjęcia

2 komentarze:

  1. I like the many different and beautiful flower pictures.

    OdpowiedzUsuń
  2. I'm glad and thank you for your visit, Ali :-)

    OdpowiedzUsuń