15 października 2016

Wrześniówka w Ogrodzie Botanicznym

Siódmego września było bardzo pogodnie i ciepło, więc wybrałam się do poznańskiego Ogrodu Botanicznego. Widząc niektóre rośliny zielne uznałam, że tegoroczne lato, w sensie wegetacyjnym, było krótsze od poprzedniego o jakieś dwa, trzy tygodnie. Na przykład jeżówki i dzielżany, które w ubiegłym roku zachwycały jeszcze w trzeciej dekadzie miesiąca, tym razem przekwitły już i uschły. Znalazłam jednak trochę kwitnących roślin, pójdę więc na kompromis i powiem, że tegoroczne lato było... inne. Zapraszam na kolejny spacer po Botaniku, zwłaszcza, że "odkryłam" kilka nowych roślin.
Oto urodziwa wierzbówka nadrzeczna, drugi gatunek z rodzaju wierzbówka, występujący w Polsce (wierzbówkę kiprzycę pokazywałam już kiedyś). Ma ładne, intensywnie różowe kwiaty o średnicy ok. 4 cm (moim zdaniem są większe niż u kiprzycy).

Wierzbówka nadrzeczna (Chamaenerion palustre Scop., syn. Ch. angustissimum (Weber) Sosn.) – gatunek rośliny z rodziny wiesiołkowatych (Onagraceae). Występuje na kamienistych brzegach górskich rzek i potoków, żwirowiskach oraz na hałdach.
Wierzbówka nadrzeczna (Chamaenerion palustre Scop.) – osiąga wysokość do ok. 70 cm, zazwyczaj 40 cm. Liście dość sztywne, wąskie, do 5 mm szerokości, wydłużone, podobne do liści rozmarynu.
Wierzbówka nadrzeczna (Chamaenerion palustre Scop.) – kwitnie od lipca do września. Kwiaty stosunkowo duże, różowoliliowe, w środku ciemne, purpuroworóżowe.

Wreszcie zastałam kwitnącą ożotę zwyczajną. Miesiąc wcześniej liście i pędy miały ładny, jasnozielony kolor i dopiero zawiązywały pąki kwiatowe.

Ożota zwyczajna (Galatella linosyris (L.) Rchb.f.) - gatunek rośliny należący do rodziny astrowatych.

Szkarłatki amerykańskie znów zaowocowały. Nadal nie ma przy nich tabliczki, jednak przyjrzałam się sąsiednim roślinom i okazało się, że nie ma tam (i pewnie nie było) innego gatunku szkarłatki.

Szkarłatka amerykańska (Phytolacca americana) - gatunek rośliny należący do rodziny szkarłatkowatych.
Szkarłatka amerykańska (Phytolacca americana) - kwiaty i owoce w różnym stadium dojrzałości

Zaczęły kwitnąć funkie lancetolistne (ogrodowe?) - mają dość duże jasnofioletowe, dzwonkowate kwiaty.

Funkia lancetolistna (Hosta lancifolia) - odmiana rośliny należącej do rodziny szparagowatych (Asparagaceae), podrodzina Agavoideae. Tworzy gęste, zwarte kępy. Często stosowana jako roślina okrywowa do dużych nasadzeń naturalistycznych.
Funkia ogrodowa (Hosta lancifolia) - fioletowe, dzwonkowate kwiaty wyrastają na jasnozielonych łodygach, których wysokość dochodzi do 50 cm. Kwiatostan to jednostronne grono na długiej, bezlistnej łodyżce. Kwitnie w sierpniu i wrześniu.
Ketmia (Hibiscus L.) nazywana także hibiskusem – rodzaj krzewów i roślin zielnych z rodziny ślazowatych. Należy do niego ok. 220 gatunków pochodzących z obszarów o ciepłym klimacie.
Kosmos siarkowy, kosmos żółty (Cosmos sulphureus Cav.) - gatunek rośliny z rodziny astrowatych.
Nicandra physalodes - gatunek rośliny należący do rodziny psiankowatych, rodzaj wzdętka. Pochodzi z Ameryki Południowej. Ma dzwonkowate kwiaty, które najczęściej są bladoniebieskie lub białe, ale mogą być też fioletowe. Kwiaty są krótkotrwałe, otwarte tylko przez kilka godzin dziennie. Kwitnie od czerwca do października.
Nicandra physalodes - owocem są zielono-brązowe jagody zamknięte w jednolicie zielonych lub czarnoplamych działkach kielicha. Roślina osiąga wysokość do 1,2 m i szerokość do 1 m. Wszystkie części rośliny są toksyczne (zawierają solaninę).

Właśnie pod koniec lata miałam okazję zobaczyć różnice pomiędzy krwawnicą rózgowatą a pospolitą (rosły niemal obok siebie). Krwawnica rózgowata jeszcze trochę kwitła (pospolita już nie), ma czerwone łodygi (w dolnej części), jest niższa, a owocostany przybrały jasnobrązową barwę.

Krwawnica rózgowata (Lythrum virgatum) - gatunek rośliny wieloletniej z rodziny krwawnicowatych. Kwitnie od czerwca do jesieni. Kwiatki drobne, intensywnie różowe, zebrane w wiechy.

Wypatrzony w sierpniu rdest himalajski nadal kwitnie, choć kwiaty miały już nieco mniej intensywną barwę.

Rdest himalajski (Persicaria amplexicaulis) - gatunek rośliny z rodziny rdestowatych.
Rdest himalajski (Persicaria amplexicaulis) - w Chinach jest szeroko rozpowszechnioną rośliną leczniczą

Na kilkadziesiąt podobnych roślin tylko ta jedna jeszcze kwitła. I tu nie było tabliczki z nazwą gatunkową. Jednak przyglądając się kwiatom i liściom na zdjęciu, zastanawiałam się do czego mogą być podobne? Przyszła mi na myśl tojeść i... zgadłam :-)

Tojeść orszelinowa (Lysimachia clethroides) - bylina z rodziny pierwiosnkowatych (Primulaceae). Białe, wielokwiatowe, lekko pachnące kiści kwiatów są pochylone (przypominają pasterską laskę lub lisi ogon). Kwitnie latem.

Na koniec zdjęcie rośliny, której nazwy gatunkowej nie podano na tabliczce, a ja też jeszcze jej nie ustaliłam. Kwiaty-wiatraczki, co to takiego?

Ta roślina była bardzo wysoka (2-2,5 m), miała białe, pięciopłatkowe kwiatki, przypominające małe wiatraczki. Liście dłoniastodzielne, dość duże.

Czas minął szybko i trzeba było wracać. Czułam się nieco zawiedziona brakiem widoków, na jakie liczyłam. A najbardziej było mi żal zdjęcia, którego nie zrobiłam: rozbudzony (przeze mnie, niechcący) kot, który spał wśród ożoty. Widzicie to? Duży, łaciaty kocur znieruchomiały wśród gęsto rosnących, żółtych kwiatów i wytrzeszczający na mnie wielkie, zielone oczy. Trwał w tym osłupieniu przez długie sekundy, a ja, równie zaskoczona, nic nie zrobiłam, poza kadrem... w myślach, eh!
Za to widok był pyszny ;-)

Jadąc tramwajem miałam świadomość, że najprawdopodobniej był to mój ostatni tegoroczny wypad do Ogrodu i jeden z ostatnich tak pogodnych i dość długich dni.

Tory tramwajowe

I tak oto minęła kolejna wizyta w Botaniku. Przypuszczam jednak, że wrócę do tego miejsca w którymś wpisie. Nie pokazałam jeszcze wszystkich uwiecznionych roślin. Ot, choćby drzew...



e68.83.




10 komentarzy:

  1. Piękne zdjęcia i ciekawe opisy, bardzo miło się czyta :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to cieszy. Dziękuję i pozdrawiam

      Usuń
  2. Można oczy nacieszyć i przy okazji wiele się nauczyć.
    Nicandra - to znalazłam, co miałam niezidentyfikowane, a mam już nawet nasiona na przyszły sezon.
    Dzięki, pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Zauważyłam, ze nicandra jest dość wysoką i rozłożystą rośliną, więc będzie potrzebowała trochę miejsca. Pozdrawiam

      Usuń
  3. To prawda, miło się czyta.
    Celne porównanie: kwiaty jak wiatraczki. Chyba nie są zbyt często spotykane.
    Piękne kwiaty ma wierzbówka nadrzeczna. Gdyby nie późna pora moich górskich wędrówek, zapewne miałbym szansę spotkać ją w górach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może kiedyś dowiem się co to za roślina. Jej oryginalność polegała nie tylko na tych białych kwiatkach, ale przede wszystkim na wysokości, a raczej nie był to krzew. Dziękuję i pozdrawiam

      Usuń
  4. Sporo! Ale trudno się nie zachwycać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sporo, ale nawet nie wszystko co sfotografowałam. Ciągle wynajduję zdjęcia roślin z Botanika, więc przy jakiejś okazji jeszcze pokażę.

      Usuń
  5. Każda roślina przyciąga wzrok czy w ogrodzie botanicznym czy też w otoczeniu.
    Urokliwa fotorelacja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Ci się spodobało. Pozdrawiam :-)

      Usuń