13 października 2020

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula)

Rośliny z gatunku wilczomlecz lancetowaty fotografowałam lata temu (od 2013 do 2017 r.). Spotykałam je w różnych miejscach - na nieużytku, na skraju pola, na nieuczęszczanym torowisku czy w Moim Lesie, zwykle na stanowiskach słonecznych, choćby przez część dnia. Jak się przekonałam, jest to roślina o bardzo zmiennym wyglądzie i wysokości.
Wyobrażacie to sobie? Nie potrafiłam ich jednoznacznie zidentyfikować i nawet nie przypuszczałam, że rośliny z tych rozmaitych stanowisk należą do jednego gatunku. Jakież było moje zdziwienie, gdy poprosiłam fachowców o identyfikację botaniczną, moim zdaniem, kilku(!) gatunków wilczomleczy i uzyskałam odpowiedź - wszystkie rośliny są wilczomleczami lancetowatymi w różnym stadium rozwoju.
Na końcu wpisu mała niespodzianka - zdjęcia wilczomlecza porażonego rdzą. Swego czasu nie domyślałam się, że jest to wilczomlecz, tak bardzo został odmieniony.

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula L.) – gatunek rośliny wieloletniej należący do rodziny wilczomleczowatych  [14 czerwca]

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula)  1 maja  (nasłoneczniony nieużytek)

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula)  13 maja (polana w Moim Lesie)

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula)  13 maja (przy ścieżce pośród brzóz i sosen w Moim Lesie)

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula)  14 czerwca (skraj pola)

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula)  28 lipca (nieuczęszczane torowisko, zacienione przez część dnia)

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula)  

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula)  

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula)  

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula)  

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula)  

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula)  stanowisko wilczomlecza lancetowatego

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula)  

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula)  

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula)  

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula)  

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula)  

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula)  28 lipca


A to też wilczomlecz lancetowaty, tyle, że porażony. O ile pamiętam, całkiem możliwe, że fotografowałam tę samą roślinę (czy raczej którąś z tej samej kępy) przez kilka dni.

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula) porażony przez gatunek grzybów z rodziny rdzowatych (Pucciniaceae) - 30 kwietnia

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula) porażony rdzą [4 maja]

Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula) porażony rdzą [6 maja]




----------------------------------------------




Wilczomlecz lancetowaty (Euphorbia esula L.) – gatunek rośliny wieloletniej należący do rodziny wilczomleczowatych.

Występuje w stanie dzikim w Europie, Azji Mniejszej, Azji zachodniej. Zawleczony do Ameryki Północnej.
W Polsce pospolity na niżu i w niższych piętrach górskich.

Pokrój - roślina wieloletnia, o wysokości do 60 cm. [Wg opisu zawartego w Wikipedii, roślina jest "purpurowo nabiegła", jednak ja nie spotkałam takiej, nie tylko bezpośrednio, ale i oglądając zdjęcia dostępne w sieci].

Łodyga - u nasady pokryta liśćmi łuskowatymi, wyżej gęsto ulistniona.

Liście - długości do 6 cm, wąsko lancetowate, wiotkie, siedzące. Blaszka na przodzie słabo ząbkowana, spodem sinawa.

Kwiaty - kwiatostan żółtozielony, później czerwony. Miodniki półksiężycowate. Cyjacja zebrane na końcu pędu i w pachwinach górnych liści w okółki pozorne, z (5)10-18(24) promieniami, 2-3× widlasto rozgałęzionymi. Liście podpierające cyjacja (górne podsadki) szeroko sercowato-trójkątne do nerkowatych (szersze niż dłuższe), krótko zaostrzone lub krótko szpiczaste, całobrzegie, nagie, żółtozielone, podczas owocowania czerwieniejące.
Kwitnie - od (maja)czerwca do lipca(sierpnia).

Owoc - torebki  niemal kuliste, 2,7-3,2 mm długości, nagie, na grzbiecie klap drobno brodawkowane, przy szwach gładkie. Nasiona jajowate, gładkie, jasnobrązowe, w pełni dojrzałe żółtawoszare z brązowymi cętkami.

Korzeń - rozbudowany system korzeniowy, który wg doniesień, sięga do 8 m w głąb ziemi i 5 m średnicy(!).


Siedlisko - zbocza, nasypy kolejowe, przydroża, ciepłe siedliska ruderalne. Roślina trująca, zawiera trujący sok mleczny. Pomimo swych właściwości trujących jest rośliną żywicielską m. in. dla gąsienic motyla zmrocznika wilczomleczka
Występuje w 3 podgatunkach, często tworzy też mieszańce z innymi gatunkami.



źródło 1,  źródło 2,  źródło 3



117

wilczomlecz lancetowaty, Euphorbia esula, zdjęcia wilczomleczy, wilczomlecz lancetowaty opis zdjęcia, Euphorbia esula wygląd informacje, wilczomlecz lancetowaty, Euphorbia esula chwile zachwycone, 

4 komentarze:

  1. Świetne zestawienie zdjęć i info. Przekonujesz mnie jak warto katalogować zdjęcia według jakiegoś klucza. Jest możliwość porównań. Ja zbieram pliki wg nazwy, data jest dostępna ale brakuje miejsca występowania i już widzę błąd. Podziwiam twoją wiedzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :-) Temat segregowania, katalogowania i opisywania zdjęć na własne potrzeby opisałam w styczniu br. w zakładce Foto(p)ostępy. Może jakieś wskazówki okażą się przydatne lub warte dostosowania :-)

      Usuń
  2. pięknieś je pokazała, od lat wilczomlecze to moje ulubione rośliny.

    OdpowiedzUsuń