22 kwietnia 2015

Porzeczki w zapomnianym ogrodzie


Nim Zapomniana Łąka stała się czym jest, kiedyś była przydrożnym nieużytkiem, który ponad dwadzieścia lat stanowił coś w rodzaju niewielkich ogródków działkowych. Uprawiano tam warzywa, kwiaty, truskawki i krzewy owocowe. Trwało to kilka sezonów, lecz potem ogródki porzucono. Grządki i ścieżki zarosły trawami, z drobnych siewek zaczęły wyrastać coraz wyższe drzewa i wkrótce nikt tam już nie zaglądał.
Wśród drzew rozgościły się ptaki, a nawet bażant i być może kilka gatunków ssaków (np. zające, jeże). Latem łąka ta jest praktycznie niedostępna - wybujała roślinność pilnie strzeże dostępu. Jeszcze góra miesiąc, a i ja nie odważę się tam przedrzeć. Na razie odwiedzam ją chętnie - dopóki drzewa nie wypuszczą liści, jest tam dość widno i przyjemnie. Dwa lata temu sfotografowałam tam kwiatek agrestu, chciałam więc sprawdzić czy jeszcze odnajdę ten krzew. Znalazłam, i to kilka, otoczonych... kilkumetrowymi drzewkami. Wypatrzyłam też krzewy porzeczek. Jedne i drugie kwitły. Fakt, że niepozornie, ale dotąd nie widziałam jak kwitną krzewy owocowe.
Nie wiedziałam też, że agrest jest porzeczką, i że porzeczka oraz agrest należą do rodziny agrestowatych   :-) .

Porzeczka zwyczajna, p. pospolita, p. czerwona (Ribes rubrum L.) - gatunek krzewu należący do rodziny agrestowatych (Grossulariaceae)
Porzeczka zwyczajna, p. pospolita, p. czerwona (Ribes rubrum L.) ma kwiaty obupłciowe, miseczkowate.
Porzeczka zwyczajna, p. pospolita, p. czerwona (Ribes rubrum L.) - płatki drobne, barwy od żółtawej, przez zielonkawobrązową do czerwonawej, zebrane w grona zwykle odstające, działki nagie.
Porzeczka zwyczajna, p. pospolita, p. czerwona (Ribes rubrum L.) jest powszechnie uprawiana w licznych odmianach na plantacjach. Daje cenne owoce, nadające się do spożycia na świeżo lub do przetworów. Poza tym bywa sadzona w ogrodach i parkach jako roślina ozdobna.
Porzeczka zwyczajna, p. pospolita, p. czerwona (Ribes rubrum L.) to wielopostaciowy krzew o wysokości do około 2 m, bez kolców.
Porzeczka zwyczajna, p. pospolita, p. czerwona (Ribes rubrum L.) kwitnie w kwietniu. Kwiaty równoczesne, zapylane przez błonkówki i muchówki. Owoce dojrzewają w czerwcu-lipcu. (fot. 20 kwietnia)
Porzeczka zwyczajna, p. pospolita, p. czerwona (Ribes rubrum L.) jest rośliną żywicielską larw motyla rusałki ceik
Porzeczka agrest (Ribes uva-crispa L.), zwyczajowo nazywana agrestem – gatunek krzewu z rodziny agrestowatych (Grossulariaceae DC.). Występuje w stanie dzikim w Europie, Azji, Afryce. W Polsce roślina uprawiana, dość często dziczejąca.
Porzeczka agrest (Ribes uva-crispa L.) - kwiaty są drobne, zebrane w małe grona, najczęściej trójkwiatowe, zwisłe. Działki kielicha odgięte, wzniesione działki korony o kolorze białym, żółtoseledynowym lub czerwonoróżowym.
Porzeczka agrest (Ribes uva-crispa L.) kwitnie od kwietnia do maja, jest owadopylna, przedprątne kwiaty zapylane są przez muchówki i błonkówki

Znalazłam także krzaczek truskawek. Ciekawe czy wyda owoce?





agrestporzeczka
agrestowate

.15.15.

kwiaty agrestu zdjęcia, kwiaty porzeczki zdjęcia, Ribes rubrum kwiaty zdjęcia, Ribes uva-crispa kwiaty zdjęcia, porzeczka czerwona kwiaty zdjęcia, wygląd kwiatów porzeczki, wygląd kwiatów agrestu, kwiaty porzeczki chwile zachwycone, kwiaty agrestu chwile zachwycone,

3 komentarze:

  1. Na Twoich zdjęciach nawet te niepozorne kwiaty porzeczek są ładne.
    Wydaje się, że popularność agrestu maleje, nieprawdaż? Pamiętam z dzieciństwa jego smak. Cierpki i kwaśny, gdy zrywany był za wcześnie, ale słodki i o tym charakterystycznym dla siebie smaku, gdy trafiło się na jego porę. Wtedy jadało się owoce bezpośrednio po ich zerwaniu, takie najbardziej smakowały, a o ich myciu nie mówiło się:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :-) Kwiatki są niepozorne i naprawdę małe - trudno było je sfotografować, zwłaszcza, że wiał wiatr (u mnie to chyba norma) . Odzwyczaiłam się już od jedzenia agrestu, choć na surowo chyba nigdy za nim nie przepadałam, lubię go jednak w przetworach - świetnie zagęszcza dżem; jako kompot lub owoc do ciasta.

      Usuń
    2. O!, do ciasta! Tak, tak, w cieście drożdżowym agrest jest super! :)
      Parę dni temu chciałem zrobić zdjęcia maleńkim kwiatkom, które zidentyfikowałem jako kwiaty wiązu (czynię to zastrzeżenie, bo przy mojej gapowatości…). Nie mogłem, gałązki kołysane wiatrem uciekały mi z kadru. Tym bardziej trzeba pochwalić Twoje zdjęcia.
      Dzisiaj próbowałem zrobić zdjęcia młodym listkom brzozy, ale pod słońce. Ech, ten aparat! Ilekroć ja jestem olśniony słońcem, on jest oślepiony. Co mi wyszło, możesz zobaczyć. Zdjęcie zrobiłem chowając się w smugę cienia innego drzewa.

      Usuń