14 lipca 2016

Żółte kwiaty z Botanika

Roślin o żółtych kwiatach rosnących w poznańskim Ogrodzie Botanicznym sfotografowałam tyle, że warto poświęcić im osobny wpis. Większości z nich nigdy wcześniej nie widziałam, a jeśli nawet, to nie znałam ich nazwy. Zdjęcia powstały w czasie dwukrotnych odwiedzin ogrodu (1 i 10 lipca).

Oman wspaniały (Inula magnifica) – gatunek rośliny wieloletniej należący do rodziny astrowatych. Pochodzi z Kaukazu. Osiąga wysokość do 1,8 m i do 1 m szerokości. Złoto pomarańczowe koszyczki kwiatowe o średnicy do 15 cm, zebrane w wiechę. Kwitnie od czerwca do września. (10 lipca)
Oman wspaniały (Inula magnifica) – wewnętrzne, ciemnożółte kwiaty są rurkowe, zewnętrzne - żółte, języczkowe o długości 4-5 cm. Płatki korony są wąskie i lekko zwisające. Liście bardzo duże, szerokojajowate (10 lipca)
Oman wąskolistny (Inula ensifolia) – gatunek rośliny z rodziny astrowatych. W Polsce jest dość rzadki i występuje tylko w południowo-wschodniej części. Kwitnie od maja do lipca (1 lipca)
Oman wąskolistny (Inula ensifolia) –  kwiaty zebrane w koszyczek o szerokości 2,5-5,5 cm. Listki okrywy stopniowo coraz większe ku wnętrzu. Kwiaty żółte, brzeżne kwiaty języczkowe są około dwukrotnie większe od listków okrywy koszyczka (1 lipca)
Nigdy nie myślałam, że chaber może tak wyglądać. Sfotografowałam go 1 lipca. I całe szczęście, ponieważ dziesięć dni później zastałam przekwitłe, zbrązowiałe rośliny.

Chaber wielkogłówkowy (Centaurea macrocephala Muss. Puschk. ex Willd.) – gatunek rośliny z rodziny astrowatych. Pochodzi z Kaukazu i Azji Zachodniej. W Polsce jest uprawiany jako roślina ozdobna. Kwitnie w lipcu i sierpniu. W czasie kwitnienia chętnie odwiedzane są przez pszczoły i motyle (1 lipca)
Chaber wielkogłówkowy (Centaurea macrocephala Muss. Puschk. ex Willd.) – pąki kwiatowe okryte są brązowymi łuskami. Liście dość duże, pojedyncze, o nieco ząbkowanym brzegu, szorstkie
Chaber wielkogłówkowy (Centaurea macrocephala Muss. Puschk. ex Willd.) – roślina osiąga wysokość ok. 1 m, posiada palowy system korzeniowy.  Na zdjęciu przekwitły kwiatostan
Chaber wielkogłówkowy (Centaurea macrocephala Muss. Puschk. ex Willd.) – pędy proste, sztywne i grube, wewnątrz puste, zakończone kwiatem. Kwiaty koszyczkowe, żółte o średnicy 6-9 cm (1 lipca)

Języczka Przewalskiego (Ligularia przewalskii (Maxim.) Diels) - bylina należąca do rodziny astrowatych (Asteraceae). Wiele gatunków języczek w środowisku naturalnym występuje w Azji. Języczka Przewalskiego została wyselekcjonowana przez botaników i znana jest z uprawy (1 lipca)
 
Języczka Przewalskiego (Ligularia przewalskii (Maxim.) Diels) - kwitnie od lipca do września. Żółte kwiaty zebrane są w groniaste kwiatostany o długości nawet do 70 cm (10 lipca)
 
Języczka Przewalskiego (Ligularia przewalskii (Maxim.) Diels) - osiąga do 150 cm wysokości. Wykształca cienkie łodygi, na których wyrastają dłoniasto powcinane, zielone liście, które jesienią przebarwiają się na czerwono lub purpurowo (10 lipca)

Dziurawiec kielichowaty (Hypericum calycinum) - zimozielony krzew dorastający do wysokości 30-40 cm. Kwiaty duże, złotożółte o średnicy 7-8 cm ozdobione, skupionymi w pęczki, długimi pręcikami zakończonymi czerwonymi pylnikami. Kwitnie od czerwca do sierpnia (10 lipca)

Wcześniej spotkałam inny, niewielki krzew (ok. 1 m wysokości i szerokości), który dopiero zaczynał rozkwitać. Miał wiele pąków i pojedyncze duże kwiaty z mnóstwem długich pręcików. Przy roślinie nie znalazłam tabliczki. Wiem tyle, że nie jest to dziurawiec Hidcote - krzew osiągający do 1 m wysokości i szerokości, kwitnący od (czerwca) lipca do września (października). Posiada on duże, pięciopłatkowe, jaskrawożółte kwiaty (ok. 5-7 cm średnicy). Kwiaty tego krzewu mają inne i znacznie krótsze pręciki niż na zdjęciu poniżej.

Dodane później 
Dopiero latem 2018 r. doczekałam się tabliczki przy krzewie. Jest to dziurawiec podługowaty (Hypericum oblongifolium).


Dziurawiec (Hypericum L.) – rodzaj roślin z rodziny dziurawcowatych liczący około 400 gatunków. Gatunki drzewiaste spotykane są w afrykańskich górach, a krzewy głównie w Himalajach. W Polsce występuje naturalnie 8 gatunków, spośród których najbardziej rozpowszechniony jest dziurawiec zwyczajny  (1 lipca)
Nachyłek wielkokwiatowy (Coreopsis grandiflora) - gatunek rośliny z rodziny astrowatych, rodzaj nachyłek. Kwitnie od czerwca do września. Istnieje wiele odmian różniących się wysokością roślin, barwą i budową kwiatów.
Nachyłek wielkokwiatowy (Coreopsis grandiflora) - być może jest to 'Mayfield Giant', jedna z wyższych odmian, która posiada pojedyncze koszyczki barwy jaskrawożółtej i dorasta do około 80 cm wysokości.
Nachyłek okółkowy (Coreopsis verticillata) – gatunek rośliny z rodziny astrowatych. Pochodzi z południowo-wschodnich rejonów Ameryki Północnej (USA). Żółte kwiaty zebrane w wyraźne, duże koszyczki (4-6 cm średnicy). Kwitnie od czerwca do września. Liście bardzo wąskie, igiełkowe, pierzaste.
Rudbekia (Rudbeckia L.) – rodzaj roślin z rodziny astrowatych, obejmujący ok. 15 gatunków pochodzących z Ameryki Północnej. Kwiaty zebrane w koszyczki. Brzeżne kwiaty języczkowe w koszyczkach są duże i jaskrawe. W środku koszyczka występują kwiaty rurkowate w kolorze od zielonego poprzez rdzawy i purpurowy aż po niemal czarny.
Krwawnik ogrodowy 'Moonshine' (Achillea 'Moonshine') - kępiasta bylina, z rodziny astrowatych (Asteraceae), ze sztywnymi, wyprostowanymi pędami, dorastająca do 60 cm wysokości. Siarkowożółte kwiaty zebrane w w płaskie kwiatostany (podbaldachy), wyrastające ponad kępę liści. Liście szarozielone.
Krwawnik ogrodowy 'Moonshine' (Achillea 'Moonshine') - nadaje się na słoneczne rabaty bylinowe, do ogrodów skalnych bądź nasadzeń w pojemnikach. Kwitnie od maja do końca lata.





e12.20.   (60)


rośliny w ogrodzie botanicznym, ogród botaniczny Poznań zdjęcia, ogród botaniczny chwile zachwycone, zdjęcia żółtych kwiatów, oman wielki zdjęcia, oman wąskolistny zdjęcia, chaber wielkogłówkowy zdjęcia, żółty chaber zdjęcia opis, oman wielki chwile zachwycone, żółty krwawnik zdjęcia opis, krwawnik ogrodowy chwile zachwycone,

18 komentarzy:

  1. Żółte kwiaty wnoszą do ogrodu mnóstwo radości, może dlatego że kojarzą się ze słońcem. Wspaniale wyglądają smukłe kwiatostany języczki ale moją uwagę przyciągnął dziś żółty chaber - bardzo oryginalny. Przesyłam serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, żółte kwiaty są jak promyki słońca. Myślę, ze chaber w Twoim ogrodzie wyglądałby piękniej i dorodniej - w Botaniku prezentowane są rośliny w formie jak najbardziej naturalnej, np. nie obcięto jego przekwitłych kwiatostanów, za to można zobaczyć jak wyglądają rośliny w każdym stadium rozwoju. Dziękuję i pozdrawiam

      Usuń
  2. Ależ fantastyczny zbiór kwiatów! Trudno wybrać najładniejszy. Mnie najbardziej podobają się zdjęcia nachyłka. I dziurawiec... I oman... :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Ciągle odkrywam nowe (dla mnie) rośliny w Ogrodzie Botanicznym i kolekcjonuję je okiem obiektywu. Każda z nich ma swoją niepowtarzalną urodę lub czymś zadziwia. Pozdrawiam :-)

      Usuń
  3. Bardzo lubię żółte kwiaty w ogrodzie. Są takie radosne i rozweselają cały ogród. Mam ich trochę, ale najbardziej podoba mi się dziurawiec kielichowaty. Mój niestety przymarzł wiosną. Jednak wypuścił nowe łodyżki i już pięknie kwitnie. Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziurawiec kielichowaty w Botaniku, niestety, miał niewiele kwiatów, przynajmniej wtedy, gdy tam byłam. Niech Twój krzaczek ładnie rośnie :-) Pozdrawiam

      Usuń
  4. Piękne kwiaty i ładnie pokazane :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajnie razem z Tobą przypominać sobie te kwiaty, które znam i poznawać nowe.....żółty z zielenią cudnie harmonizują......kocham to zestawienie kolorów w naturze.....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi :-) A zauważyłaś, że zieleń harmonizuje się właściwie z każdą barwą kwiatów?

      Usuń
    2. To prawda, ale te dwa kolory szczególnie wiosną pod postacią trawy i mleczy mnie co roku zachwycają niezmiennie.

      Usuń
    3. Mnie również :-) Pisałam kiedyś o tym - pora kwitnienia mniszków wśród młodziutkiej trawy to najbardziej żywiołowy okres wiosny.

      Usuń
  6. Żółty chaber. W życiu nie skojarzyłbym tej odmiany z naszym chabrem.
    Dobrze ogląda się Twoje zdjęcia kwiatów, Aniko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też byłam zaskoczona nazwą gatunkową tej rośliny, ale sprawdziłam i wszystko się zgadza. Dziękuję za miłe słowa, Krzysztofie i serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  7. Piękne - tego Omanu i Języczki nie znałem - dzięki za naukę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co, przede wszystkim to ja się uczę dostrzegając i poznając nowe rośliny. A tym co wiem, chętnie się podzielę :-)

      Usuń
  8. Zapomniałem o istnieniu dziurawca. Dzięki tym zdjęciom przypomniałem sobie jaki on jest piękny

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja to najbardziej uwielbiam słoneczniki! Pozdrawiam Japo

    OdpowiedzUsuń