1 stycznia 2014

Niełupki starca zwyczajnego

Starzec zwyczajny

Starzec zwyczajny, o ile zima jest bezśnieżna, potrafi kwitnąć nawet przez cały rok. Mimo, iż jest zaliczany do chwastów i to dość uciążliwych, ja spotkałam go tylko na Przypłociu. I kiedy w lipcu to miejsce zostało doszczętnie ogołocone (czytaj: odchwaszczone, oczyszczone) ze zdobiących je dziko rosnących roślin, sądziłam, że raczej go już nie spotkam. Kiedy jednak odkryłam stanowisko bodziszka pirenejskiego, w pobliżu którego rosły także bieńce oraz trochę lucerny i nacieszyłam oko (i obiektyw aparatu) ich widokiem, zaczęłam rozglądać się za innymi roślinami. Ku swemu zaskoczeniu, nieopodal znalazłam kilka całkiem dorodnych okazów starca zwyczajnego. Rosły pojedynczo na brązowej, mało gościnnej (gliniastej?) ziemi, którą inne rośliny jakoś pogardziły.
Pod koniec października trafiła się okazja do sfotografowania przekwitłych kwiatostanów oraz owoców starca zwyczajnego.

Starzec zwyczajny (Senecio vulgaris) z rodziny astrowatych jest rośliną wiatrosiewną (fot. 20 października)
Starzec zwyczajny (Senecio vulgaris) preferuje gleby piaszczyste i gliniasto-piaszczyste, próchnicze, wilgotne, urodzajne, bogate w azot (fot. 28 września)
Owocem starca zwyczajnego są podługowate niełupki zaopatrzone w łatwo odpadający puch kielichowy (fot. 20 października)
Starzec zwyczajny (Senecio vulgaris) zapylany jest przez muchy i osy; kwitnie przez cały rok – głównie od lutego do listopada (fot. 20 października)
Niełupki starca zwyczajnego są wydłużone i spłaszczone. Puch kielichowy łatwo odpada (fot. 20 października)
Starzec zwyczajny (Senecio vulgaris) - okaz sfotografowany w maju. Prawda, że kwiaty, łodyga i liście właściwie niczym nie różnią się od tych sfotografowanych jesienią?
I jeszcze raz starzec zwyczajny (fot. 29 września)




---------------------






Owocem starca zwyczajnego jest podługowata, żeberkowana, szara lub ciemnobrunatna, przylegająco owłosiona, z łatwo odpadającym puchem kielichowym niełupka. Nasiona są wydłużone i spłaszczone.
Roślina wiatrosiewna.


Opis botaniczny rośliny oraz więcej zdjęć starca zwyczajnego przedstawiłam tutaj i tutaj.


Wczoraj odwiedziłam to stanowisko. Zastałam pokryte szronem zielone liście bodziszka i wyki oraz jednego, maleńkiego (max 10 cm), za to kwitnącego starca zwyczajnego. Nie zrobiłam mu zdjęcia ponieważ, pomimo południa, światło było zbyt słabe. Jednak zaświadczam, że starzec potrafi kwitnąć nawet w Sylwestra :-) .
14301


starzec zwyczajny, owoc starca zwyczajnego, niełupki starca zwyczajnego, starzec zwyczajny wygląd jesienią, Senecio vulgaris, starzec kiedy kwitnie, starzec zwyczajny zdjęcia niełupek, chwile zachwycone starzec

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz