25 marca 2014

Przetacznik blady

Roślinki te sfotografowałam przypadkiem, także w połowie kwietnia ubiegłego roku. Rosły pośród innych przetaczników na nieco ocienionym fragmencie trawnika Na Drugim Końcu Miasta. Tamte były niebieściutkie i już z daleka przyciągnęły moją uwagę, te zaś rosły pomiędzy nimi - niemal białe, w odcieniu różowego lub fioletowego, o delikatnie prążkowanych płatkach. Kiedy już je dostrzegłam, zwróciłam uwagę na ich jasnozieloną barwę listków. Oto przetacznik (kolejne maleństwo), prawdopodobnie przetacznik blady (gatunek bardzo podobny do bluszczykowego i niestety, słabo opisany) o dość charakterystycznych listkach. Małe kwiaty, duży kłopot - to dla mnie żadna nowość  :-) . Przetacznik blady nie jest zaliczany do chwastów - trochę szkoda, bo być może wówczas opis botaniczny byłby pełniejszy (ale coś jednak znalazłam).

Przetacznik blady (Veronica sublobata M. A. Fisch.) - gatunek rośliny należący do rodziny babkowatych.

Przetacznik blady (Veronica sublobata M. A. Fisch.  16 kwietnia
Przetacznik blady (Veronica sublobata M. A. Fisch.
Przetacznik blady (Veronica sublobata M. A. Fisch.
Przetacznik blady Veronica sublobata
Przetacznik blady (Veronica sublobata M. A. Fisch.
Przetacznik blady (Veronica sublobata M. A. Fisch.




----------------------------------





Przetacznik blady (Veronica sublobata M. A. Fisch.) - gatunek rośliny z rodzaju przetacznik rodziny babkowatych.

W Polsce występuje pospolicie w uprawach, na trawnikach, w miejscach zacienionych lub umiarkowanie nasłonecznionych.

Przetacznik blady osiąga wysokość od kilku do ok. 20 cm

Łodyga - zielona lub brązowawa, owłosiona

Liście - liście cienkie, 5-7 klapowe, o środkowych klapach dłuższych niż szerszych; liście jasnozielone; ogonek liściowy ma 4-8 mm długości.

Kwiaty - kwiaty bladolila do białawych, 4-6 mm średnicy; szyjka słupka 0,3-0,5 mm długości. Działki skąpo owłosione lub nagie, na brzegu z rzęskami 0,5-0,9 mm długości.





20 081

Veronica sublobata, przetacznik blady opis, Veronica sublobata opis botaniczny, przetacznik blady zdjęcia opis,  przetacznik zdjęcia, blade kwiatki przetacznik, przetacznik bluszczykowy blade kwiatki, malutkie kwiatki blade, przetacznik blady chwile zachwycone

3 komentarze:

  1. Przetacznika fotografowałam wczoraj u siebie pod domem i miałam sprawdzać jak się zwą te maleństwa a dziś zobaczyłam je w notce u Ciebie wraz z nazwą :) ja trafiłam na te bardziej niebieskie kwiaty ale zazwyczaj rosną u mnie pomieszane te bladoróżowe i te ciemniejsze niebieskie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że pomogłam :-) Jednak z tym przetacznikiem o bladych kwiatkach jest jeszcze jeden problem - na Przedpłociu jest on maleńki (zarówno listki jak i kwiaty - te wielkości łebka szpilki), a w innym miejscu, które odkryłam wczoraj listki są znacznie większe [nawet ponad 1 -1,5 cm], ale kwiatki równie małe. Znowu muszę szukać w źódłach czy jest to inny gatunek czy tylko wpływ podłoża i zacienienia.
      Dziękuję za odwiedziny i pozdrawiam

      Usuń
    2. Wiem jak to jest przy oznaczaniu, jeden milimetr w tą czy w tamtą i już inna roślina czy owad ;)
      Gdy zaczynałam "zabawę" w fotografię przyrodniczą też miałam ambitne plany zdobyć taką wiedzę jak Ty masz, jednak z czasem zajęłam się bardziej samą fotografią niż rozpoznawaniem i efekt jest taki, że teraz nawet modraszków nie odróżniam a rośliny to już w ogóle kosmos :)
      Będę posiłkować się Twoimi blogami :)

      Usuń