24 lutego 2019

Palecznik chiński

Większość zdjęć palecznika chińskiego powstała dwa lata temu, kiedy to, począwszy od wczesnej wiosny, miałam zamiar stworzyć dokumentację jak największej ilości gatunków roślin. Zadanie to, oczywiście, mnie przerosło - w Botaniku widziałam mnóstwo ciekawych okazów, i, dopóki nie doszło do wiosennej eksplozji liści i kwiatów, mój plan zdawał się mieć szansę powodzenia. Potem okazało się, że zupełnie straciłam kontakt w upatrzonymi roślinami - ukryły się wśród liści (wraz z tabliczkami) odmieniając się i swoje stanowisko nie do poznania. Na szczęście palecznik chiński rośnie w miejscu, do którego bardzo łatwo trafić, jednak i on sprawił mi pewien problem podczas kompletowania dokumentacji fotograficznej.

Palecznik chiński, palecznik Fargesa (Decaisnea insignis) – gatunek rośliny należący do rodziny krępieniowatych.

W połowie marca pąki liściowe wyglądały tak:

17 marca
17 marca

10 kwietnia odnotowałam młodziutkie liście oraz rozwijające się grona kwiatów

10 kwietnia
10 kwietnia

27 kwietnia pąki kwiatowe wygladały na dobrze rozwinięte. Bardzo byłam ciekawa jak będą wyglądały kwiaty.

27 kwietnia

5 maja pąki kwiatowe nadal były pąkami.

5maja

Tydzień później zastałam niedorozwinięte kwiatostany i zwisające liście - obumarłe po przymrozkach. Wówczas nie wiedziałam, że kwiaty nie różnią się tak bardzo od pąków i na ich sfotografowania czekałam cały rok - do ubiegłorocznej wiosny. Ta nadeszła prędzej, bo 2 maja wiele kwiatów było już rozwiniętych.

2 maja
2 maja

22 maja ubiegłego roku sfotografowałam zawiązki owoców.

22 maja

A odtąd to znów zdjęcia sprzed dwóch lat - liści (które wkrótce po przymrozkach znów się rozwinęły z zapasowych pąków), dojrzewające owoce oraz pokrój krzewu.

6 lipca
4 sierpnia
4 sierpnia
16 września
14 października
14 października


Zdjęcia, jakie są, każdy widzi. Ja również, ale postanowiłam nie wracać do starych spraw i nie poprawiać ich w kółko.



----------------------------------



Palecznik chiński, palecznik Fargesa (Decaisnea insignis) – gatunek rośliny należący do rodziny krępieniowatych. Reprezentuje monotypowy rodzaj palecznik (Decaisnea).

Pochodzi z południowo-wschodniej Azji. Występuje w północno-wschodnich Indiach, Mjanmie, Nepalu, Bhutanie i Chinach. W Polsce znajduje się w kolekcji niektórych ogrodów botanicznych (np. w Poznaniu), bywa też (rzadko) uprawiany jako roślina ozdobna. W Chinach owoce są spożywane.


Pokrój - małe drzewo lub wyprostowany i słabo rozgałęziony krzew o parasolowatej koronie i prostych pędach dołem ogołoconych z liści. Na obszarze swojego naturalnego występowania osiąga wysokość do 5 m, w Polsce do 3 m.

Liście - ulistnienie skrętoległe. Liście nieparzysto-pierzaste o długości do 80 cm, złożone z 13-25 listków, każdy o długości do 15 cm. Są one ostro zakończone, jajowate, całobrzegie, na górnej stronie ciemnozielone, na spodniej niebieskozielone i mają wyraźne użyłkowanie. Jesienią przebarwiają się na żółto. Zebrane są w długie, zwisające grona o długości do 40 cm.

Kwiaty - o średnicy 3-6 cm są żółtozielone, dzwonkowate, zebrane w grona. Nie mają płatków korony, okwiat złożony jest z sześciu zaostrzonych i odgiętych na zewnątrz działek kielicha w dwu okółkach po trzy w każdym. Kwiaty są rozdzielnopłciowe, ale na jednym drzewie występują zarówno kwiaty męskie, jak i żeńskie. Zdarzyć się może (rzadko), że na jednym drzewie wyrosną tylko kwiaty męskie, szczególnie u młodych okazów, ale w następnym roku może być inaczej.
Kwiaty żeńskie mają po trzy słupki, kwiaty męskie po pięć krótko nitkowych i częściowo zrośniętych pręcików.
Kwitnie - od maja do czerwca (w Polsce).

Owoce - kiełbaskowatego kształtu mięsista torebka o długości do 15 cm i szerokości do 3 cm. Ma niebieski kolor, ale okazy pochodzące z bardziej południowych rejonów mają żółtozielone torebki. Owoce zwisają po 1-3 na wspólnej szypułce. Każdy z nich wewnątrz zawiera słodki, galaretowaty miąższ i dwa rzędy ciemnobrunatnych, płaskich nasion o średnicy do 1 cm. Owoce dojrzewają od września do października. Są jadalne. Z ich skórki po uszkodzeniu wycieka biały, śluzowaty i lepki sok.


Palecznik chiński nie ma specjalnych wymagań co do gleby, najlepiej rośnie na przepuszczalnej, żyznej i średnio wilgotnej glebie o odczynie obojętnym, lekko zasadowym lub lekko kwaśnym.

Stanowisko - słoneczne lub pół cieniste.



Wikipedia
link 1, link 2



i19.79.  (147)  [85]

palecznik chiński, palecznik Fargesa,Decaisnea insignis, palecznik chiński zdjęcia opis, palecznik Fargesa wygląd informacje, Decaisnea insignis informacje zdjęcia, palecznik chiński chwile zachwycone, palecznik Fargesa chwile zachwycone, Decaisnea insignis chwile zachwycone, owoce palce nieboszczyka, krzew owoce jak kiełbaski, fioletowe kiełnbaski krzew zdjęcia, 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz