5 czerwca 2019

Goździk brodaty

Oto drugie już moje spotkanie z goździkiem brodatym, tym razem w Botaniku. Dopiero teraz uzmysłowiłam sobie skąd wziął się przydomek "brodaty". Za pierwszym razem trudno mi było się tego domyślić. Może dlatego, że dziko rosnące rośliny nie zawsze mają odpowiednie warunki do rozwoju. A może jest odwrotnie? To pracownicy ogrodu botanicznego z całą swą troską i wiedzą stwarzają najrozmaitszym gatunkom roślin idealne warunki, by mogły pokazać na co je "stać".
Zdjęcia zrobiłam w ostatnim tygodniu maja.



goździk brodaty Dianthus barbatus    

goździk brodaty Dianthus barbatus    

goździk brodaty Dianthus barbatus    

goździk brodaty Dianthus barbatus    

goździk brodaty Dianthus barbatus    

goździk brodaty Dianthus barbatus    

goździk brodaty Dianthus barbatus    

goździk brodaty Dianthus barbatus    

goździk brodaty Dianthus barbatus    

goździk brodaty Dianthus barbatus    

goździk brodaty Dianthus barbatus    

goździk brodaty Dianthus barbatus    



------------------------------------



Goździk brodaty (Dianthus barbatus L.) – gatunek rośliny wieloletniej należący do rodziny goździkowatych

Występowanie - rośnie dziko w Azji na obszarze Chin i Korei Północnej oraz w środkowej, wschodniej i południowej Europie. W Polsce jest często uprawiany, czasami dziczeje (ergazjofigofit).

Pokrój - bylina tworząca luźne darnie o wysokości 30-70 cm.

Łodyga - wzniesiona, prosta, naga, gruba i rozgałęziająca się.

Liście - ulistnienie naprzeciwległe. Liście eliptyczno lancetowate, całobrzegie, ostro zakończone, bez przylistków, o szerokości 5-20 mm. Są jedno nerwowe i zrośnięte nasadami.

Kwiaty - zebrane po 5-30 w gęste, główkowate wierzchotki. Kwiaty są siedzące, lub wyrastają na krótkich szypułkach. Kielich sztywny, złożony z 5 zrośniętych działek, korona z 5 wolnych płatków ząbkowanych na szczycie. U typowego gatunku jest ona pojedyncza, czerwonego koloru, u odmian ogrodowych jest pełna w różnych odcieniach czerwieni, często wielobarwna. Wewnątrz kwiatu 1 słupek i 10 pręcików.
Kwitnie - od czerwca do września.

Owoc - torebka otwierająca się czterema ząbkami. Nasiona miseczkowate.





Zobacz też wpis  Goździk brodaty z Mojego Lasu



i84.57.  (525)  [23]

GOŹDZIK BRODATY, DIANTHUS BARBATUS, GOŹDZIK BRODATY ZDJĘCIA OPIS, DIANTHUS BARBATUS OPIS BOTANICZNY, GOŹDZIK BRODATY WYGLĄD INFORMACJE, DIANTHUS BARBATUS ZDJĘCIA INFO, GOŹDZIK BRODATY CHWILE ZACHWYCONE, DIANTHUS BARBATUS CHWILE ZACHWYCONE,

16 komentarzy:

  1. Ładne ujęcia. Bardzo lubię te kwiaty są takie kolorowe, długo stoją w wazonie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :-) W kwestii trwałości kwiatów zebranych do wazonu niewielkie mam doświadczenie, ale pamiętam, że goździki wytrzymywały nawet dwa tygodnie. Pozdrawiam :-)

      Usuń
  2. Moje ulubione goździki, które zawsze bardzo chętnie kwitną w moim ogrodzie. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aż zazdroszczę obfitości roślin w Twoim ogrodzie. Pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Aniko, kwiaty piękne, zdjęcia dobre, ale dlaczego roślinka jest brodata, tego nie wiem :-( Ona ma tylko troszkę włosów - dla dodania urody.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że z nazewnictwem to jest trochę jak z rysowaniem karykatury. Trzeba znaleźć (wręcz uwypuklić) cechę, która wyraźnie odróżnia dany gatunek od innego, czasami podobnego. Przydomek "brodaty" trochę zaskakuje, ale może o to właśnie chodzi. Kiedy usłyszysz taką nazwę, od razu stanie Ci przed oczami ten, który na szczycie pędu ma zieloną czuprynkę, z której to wynurzają się kolejne kwiatki :-)

      Usuń
    2. Z przyjemnością raz jeszcze obejrzałem zdjęcia. Piękna roślina z zieloną czuprynką :-)

      Usuń
  4. Z dzieciństwa pamiętam je w ogródku było ich pełno, koło płotu, nawet za płotem... Piękne są!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie jakoś ogródkowe goździki "ominęły" (nie dostrzegłam ich??!), dlatego bardzo mnie ucieszyła taka rozmaitość kolorów kwiatów spotkanych w Botaniku :-)

      Usuń
  5. Gdyby nie ten zapach ;-)
    Jakoś nigdy nie lubiłam goździków żadnej wersji. Może to epoka wiązanki goździków na dzień kobiet dawno temu mnie tak zniechęciła. Ale Ty nie możesz tego znać ;-))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Godździki w bukietach - jakże długo ich nie było! A te brodate w ogóle nie kojarzą mi się z tymi na Dzień Kobiet ;-) Pozdrawiam

      Usuń
  6. Goździki to jest to. Tuż obok wilczomleczy moja ulubiona grupa roślin.
    Masz rację to opieka personelu pomaga im tak pięknie kwitnąć. U mnie są zadbane, choć nie mają warunków optymalnych, ale dopiero teraz zawiązują kwiaty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niech Ci pięknie i kolorowo zakwitną :-) A wilczomlecze też lubię. Muszę przygotować w końcu jakiś wpis o kolejnym gatunku.

      Usuń
  7. Przepiękne zdjęcia. Kocham je bardzo i staram się, by nigdy ich u nas nie zabrakło. Jak dotąd zawsze mi się udało, choć w tym roku mam jakby mniej kolorowych. Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W ubiegły piątek znów byłam w Botaniku i jeszcze raz przyglądałam się tym goździkom. Czy to tylko takie wrażenie, czy jednak jest to możliwe, by z jednej "kępy" wyrastały pędy o innym kolorze kwiatów? Pozdrawiam :-)

      Usuń