24 kwietnia 2014

Zaczarowany Las

Odkryłam las. Niedaleko, tuż za niewielkim polem przy drodze. Zaczarowany, zielony, cichy las liściasty, w którym rosną gwiazdnice, jasnoty, glistniki, przytulie i wiele innych roślin, a także... żółty tulipan.
Już czas, by zacząć zbierać i zachowywać w pamięci miejsca, które są mi bliskie. Zdałam sobie z tego sprawę właśnie tam, mimo iż ten niewielki skrawek lasu prawdopodobnie przetrwa jeszcze długo. Kryje on w sobie pewną tajemnicę - wielką fortyfikację z dawnych czasów... Jednak inne miejsca - moje łąki i Mój Las za miastem są zagrożone unicestwieniem, a przynajmniej nieodwracalnymi zmianami. Zacznę od tego lasu, choć dopiero go znalazłam.
Żałuję, że nie potrafię pokazać go piękniej i lepszym sprzętem, ale te zdjęcia muszą wystarczyć, by uruchomić katalog wspomnień i wrażeń. Ciągle ćwiczę, więc jest szansa na ładniejsze zdjęcia :-).
A teraz chodźmy już do Zaczarowanego Lasu!

Pochylająca się nad ścieżką gałązka jest miejscem schadzek okolicznych much
Las znajduje się tuż za polem przy drodze. W ubiegłym roku przychodziłam na tę ścieżkę, ale jakoś nie przestąpiłam progu tego lasu... Może nie byłam gotowa?
Kilka kroków dalej znalazłam się w innym świecie pełnym zieleni, słonecznych plam, odgłosów ptaków i pozytywnej energii. Pośród starych drzew tuż przy ziemi zieleniło się mnóstwo samosiejek.
Wędrując ścieżkami zatrzymywałam się co chwilę by przyglądać się roślinom, owadom i światłocieniom. I tak wśród tej zieloności odnalazłam jednego, jedynego żółtego tulipana...
Nieopodal ścieżki pośród innych roślin rośnie żółty tulipan, tuż obok barwinka...
Rusałka kratkowiec (Araschnia levana) z wiosennego pokolenia. Te motylki czasami przysiadały gdzieś na chwilę, ale wiele innych motyli (m.in. biało-pomarańczowy zorzynek rzeżuchowiec) tylko przemykało koło mnie w pośpiechu nie dając szansy na sfotografowanie. Za to mogłam na nie patrzeć :-)
las liściasty ścieżka
Tylko w zaczarowanym lesie muchy mają białe kopytka :-). Mucha siedzi na liściu jasnoty białej, która jeszcze nie rozkwitła.
Pluskwiak plusknia jagodziak (Dolycoris baccarum) wygrzewał się w promieniach słońca siedząc na jasnocie
las liściasty ścieżka
W zaczarowanym lesie glistnik wyrasta na drzewie. Pamiętasz? Pisałam już o nim oraz o tym, jak udaje mu się ta sztuczka
las liściasty ścieżka
Jeszcze nie wszystkie drzewa wypuściły liście, stąd poszycie lasu jest bujne i zielone dzięki promieniom słońca
Las się kończy, za chwilę wyjdę na dość ruchliwą drogę i czar minie. Chyba, że... odwrócę się na pięcie i pójdę z powrotem :-)

---------------------------

Las liściastyekosystem leśny z udziałem przede wszystkim drzew liściastych. Charakter lasu liściastego zmienia się w zależności od regionu geograficznego i klimatu.

Lasy liściaste zrzucające liście na zimę spotyka się w strefie umiarkowanej, z wyraźnie zaznaczoną sezonowością i temperaturach poniżej zera w zimie i powyżej 12 °C w lecie. Las liściasty strefy umiarkowanej charakteryzuje się stosunkowo bogatym runem, które rozwija się na wiosnę, gdy drzewa nie mają liści i światło może bez trudu penetrować głębsze warstwy lasu.
W obrębie lasów liściastych strefy umiarkowanej wyróżnia się typy siedliskowe zależnie od składu gatunkowego oraz warunków wilgotności gleby i jej żyzności. W Polsce wykształcają się:
  • buczyna (las bukowy, bukowina) – las z dużym udziałem buka,
  • grąd – żyzny las wielogatunkowy z lipą, grabem, klonem i innymi gatunkami drzew liściastych,
  • łęg – las okresowo zalewany z olszą, wierzbą, topolą, zwykle porastający brzegi rzek i potoków,
  • ols (oles, olszyna) – typ siedliskowy lasu mieszanego z przewagą olszy w drzewostanie, niekiedy jesionu lub świerku, występuje na glebach podmokłych, głównie bagiennych,
  • bór mieszany (m.in. świeży, wilgotny, bagienny) z dębem i sosną oraz niewielką domieszką innych drzew.
W Zaczarowanym Lesie rośnie dużo klonów. Nie znam się na drzewach, ale następnym razem przynajmniej zwrócę uwagę czy występują tam inne gatunki drzew i, być może dokonam rozpoznania gatunków. Możliwe, że Zaczarowany las jest lub prawie jest grądem?
 
Oto fragment fortecy zamaskowanej w Zaczarowanym Lesie. Kiedyś las chronił fortecę, teraz ona broni lasu.
 


26 455

glistnik, las liściasty obrazy, jasnota, plusknia jagodziak, rusałka kratkowiec, las chwile zachwycone

2 komentarze:

  1. Dziekuje za bardzo dokladne zdjecia glistnika - wlasnie wczoraj chodzilam po kwietniowym lesie i widzialam wiele roslinek, ktore troche przypominaly glistnik. Szukalam w necie i znajdowalam tylko postaci, ktore sama znam - wyrosniete, z kwiatkami. Dobrze, ze znalazlam Twoj blog.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że moje zdjęcia pomogły w identyfikacji :-) Glistnikowi poświęciłam też osobny wpis pt. "Złotokwiat, jaskółcze ziele". Pozdrawiam i zapraszam :-)

      Usuń