8 kwietnia 2014

Wschodzące gwiazdy sezonu

Z każdym dniem wszystko się zmienia. Zwłaszcza z dniem ciepłym i słonecznym. Co było tydzień temu dziś wygląda już inaczej. Dlatego śpieszę z relacją fotograficzną - jak wyglądają różne rośliny, gdy ogrzane promieniami słońca wypuściły pierwsze zielone liście, a niektóre zdążyły już zakwitnąć. Zdaję sobie sprawę, że wiele z nich już się zmieniło - podrosły i okrzepły. Ale właśnie dlatego, że już, bądź za chwilę zmienią się "nie do poznania", odnotowuję ich przebudzenia.

Oto, jeśli się nie mylę, rogownica pospolita. Zaczęła kwitnąć już przynajmniej tydzień temu, choć "powinna" dopiero od maja. Nie miałam pojęcia, że kwiaty wyrastają z kępki liści o takim (innym niż na łodygach) kształcie. No chyba, że się mylę...

Rogownica pospolita (Cerastium holosteoides Fr. em. Hyl.) z rodziny goździkowatych - rozkwitający pąk kwiatowy
Rogownica pospolita (Cerastium holosteoides Fr. em. Hyl.) 

Gdy w południe przyjechałam do Mojego Lasu, oczywiście zaczęłam wypatrywać sporka wiosennego. Niestety, zastałam tylko pączki kwiatowe. Roślinkę rozpoznałam jednak po charakterystycznych listkach.
 
Sporek wiosenny (Spergula morisonii) z rodziny goździkowatych - pąki kwiatowe (30 marca)

Trzy, może cztery godziny później maleńkie sporki wiosenne jednak rozkwitły.

Sporek wiosenny (Spergula morisonii) z rodziny goździkowatych 
 
Sporek wiosenny (Spergula morisonii) z rodziny goździkowatych - kwiaty rozkwitły kilka godzin później (30 marca)

Kwitnący sporek pokazałam jeszcze tutaj, a jego owocetutaj.

Na piaszczystym podłożu znalazłam takie kępki - srebrzysto zielone, miłe w dotyku listki. Poznajecie? To kocanki piaskowe!
 
Kocanki piaskowe (Helichrysum arenarium (L.) Moench)  z rodziny astrowatych (30 marca)

Kocanki piaskowe (Helichrysum arenarium (L.) Moench) - 30 marca
Kwitnące kocanki piaskowe pokazałam tutaj

A to rozetki chroszczu nagołodygowego. Te, które spotkałam miały średnicę od 3 do 8 cm.

 
Chroszcz nagołodygowy (Teesdalia nudicaulis R.Br.) jednoroczna roślina z rodziny kapustowatych - rozeta liści (30 marca)

Chroszcz nagołodygowy (Teesdalia nudicaulis R.Br.) jednoroczna roślina z rodziny kapustowatych -  liście (30 marca)
Kwitnący chroszcz nagołodygowy pokazałam tutaj

Odwiedziłam też żarnowiec miotlasty - właśnie wypuszcza listki. Znalazłam też miejsce, gdzie rośnie znacznie więcej tych krzewów, które nawet zimą pozostają zielone.

Żarnowiec miotlasty (Cytisus scoparius, syn. Sarothamnus scoparius) - krzew z rodziny bobowatych wiosenne liście (30 marca)

Ktoś ściął i pozostawił pęk gałązek żarnowca. Miałam okazję z bliska sfotografować jego pędy, ale moją uwagę przyciągnął mały chrząszczyk o smukłym wąskim ciele (ok. 1 cm długości), który pośród ściętych gałązek odpoczywał w cieniu. Nie był zachwycony tym, że obracam go do światła, jednak pozwolił się sfotografować. Przy okazji widać fragment żeberkowanego pędu żarnowca.

Żarnowiec miotlasty (Cytisus scoparius, syn. Sarothamnus scoparius) - łodyga
Kwitnący żarnowiec miotlasty pokazałam tutaj

Znalazłam tasznika pospolitego, który zakwitł, nim wykształcił łodygę - niemal wprost z rozety liści

Tasznik pospolity (Capsella bursa pastoris) z rodziny kapustowatych

Później rozeta tasznika znacznie się rozrośnie...

Tasznik pospolity (Capsella bursa pastoris) z rodziny kapustowatych - rozeta liści

Kwitnącego tasznika pospolitego można zobaczyć tutaj.

A tu jeszcze rozety liści wiesiołka dwuletniego. Prawda, że charakterystyczne? Czerwone ubarwienie części liści pozostanie aż do jesieni, o ile roślina nie rośnie w miejscu zacienionym.

Wiesiołek dwuletni (Oenothera biennis) z rodziny wiesiołkowatych - wygląd u progu wiosny
Wiesiołek dwuletni (Oenothera biennis) z rodziny wiesiołkowatych - rozeta liści jakiś czas później


młode rośliny wygląd zdjęcia, wygląd roślin wiosną, wiesiołek wiosną rozeta liści, gwiazdnica pospolita wiosną wygląd, liście żarnowca, tasznik pospolity rozeta, sporek wiosenny zdjęcia, wiosenne liście roślin


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz