31 maja 2023

Lilak japoński (Syringa reticulata)

Zdjęcia lilaka japońskiego rosnącego w ogrodzie botanicznym powstawały w latach 2020-2023, zawsze w drugiej połowie maja. Jest to krzew o pokroju owalnym o ładnych liściach, wzniesionych i dość cienkich pędach. Rokrocznie zakwita w drugiej połowie maja, gdy inne lilaki (ale nie wszystkie!) okres świetności mają za sobą. Kolor kwiatów na moich zdjęciach, oczywiście, mocno mnie niepokoił. Nie wiedziałam co było powodem, że kwiatostany raz były fioletowe (w różnych odcieniach) a innym razem wypadały blado, niemal biało. W tym roku przypilnowałam jednak ów krzew i chyba rozwiązałam zagadkę. Po części żywość barw kwiatostanów zależała od stopnia zachmurzenia, a więc pogody. Po części od tego jak ustawiałam parametry aparatu próbując sfotografować ów krzew rosnący w dość zacienionym miejscu. Na koniec odkryłam też, że z czasem starsze kwiaty zwyczajnie bledną.

Wszystkich Czytelników bardzo przepraszam za brak aktywności przez tak długi czas. Mam nadzieję, że się poprawię :-)


Lilak japoński (Syringa reticulata) 
 
Lilak japoński (Syringa reticulata) 

Lilak japoński (Syringa reticulata) 

Lilak japoński (Syringa reticulata) 

Lilak japoński (Syringa reticulata) 

Lilak japoński (Syringa reticulata) 

Lilak japoński (Syringa reticulata) 

Lilak japoński (Syringa reticulata) 

Lilak japoński (Syringa reticulata) 

Lilak japoński (Syringa reticulata) 

Lilak japoński (Syringa reticulata) 

Lilak japoński (Syringa reticulata) 

Lilak japoński (Syringa reticulata) 

Lilak japoński (Syringa reticulata) 

Lilak japoński (Syringa reticulata) 

Lilak japoński (Syringa reticulata) 

Lilak japoński (Syringa reticulata) 

Lilak japoński (Syringa reticulata) 

Lilak japoński (Syringa reticulata) 





------------------------------------------------------





Lilak japoński (Syringa reticulata (Blume) H.Hara) – gatunek rośliny z rodziny oliwkowatych.

Pochodzi ze wschodniej Azji (północne Chiny). 
Jest uprawiany jako roślina ozdobna w Europie i Ameryce Północnej.

Bardzo rzadko spotykany w Polsce.

Kwitnie - od połowy maja







2 komentarze:

  1. Bardzo ciekawy. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzień dobry, Aniko!
    Ładniutkie te lilaki. Wyglądają jak kwiaty brugmansji w miniaturze.

    OdpowiedzUsuń