10 czerwca 2013

Zielone srebrniki miesiącznicy

Na Łące Niespodzianek, tam gdzie rośnie miesiącznica, za każdym razem jest inaczej. Dość długo zastanawiałam się jak nazwać tę łączkę, nieużytek, niepozorny i spokojny skrawek ziemi nieopodal drogi, który latami mijałam nie zauważając. Od czasu pierwszego spotkania z miesiącznicą, byłam tam już kilka razy i za każdym razem zastawałam inny widok. Ostatnio powitały mnie irysy. Było ich mnóstwo!
Ale wracam do miesiącznicy - sprawdzam jak się zmienia. Już jakiś czas temu zauważyłam, że przekwita, a w miejsce kwiatów wykształcają się zielone owoce, które zapewne jesienią staną się białe o perłowym blasku, judaszowe srebrniki.
Obecnie roślina nie zachwyca urodą. Nieliczne kwiaty wkrótce przekwitną, a żeby dostrzec tworzące się łuszczyny na tle sąsiadującej zieleni, trzeba się dość dobrze przyjrzeć. Ale są! Jedne malutkie (ok. 2 cm długości), inne całkiem pokaźne (nawet 6-7 cm).
Zdjęcia dokumentują niejako obecny stan lunarii, która po pięknym kwitnieniu, dopiero za jakiś czas będzie zachwycać srebrnymi talarami cienkich łuszczyn kryjących nasiona.

Miesiącznica roczna (Lunaria annua) kończy kwitnienie i wykształca zielone jeszcze łuszczyny
Zielony owoc (łuszczyna) miesiącznicy rocznej (r. kapustowate) - 22 maja
To już chyba ostatnie kwiaty miesiącznicy rocznej (Lunaria annua)
Dojrzewające owoce (łuszczyny) miesiącznicy rocznej z r. kapustowatych
Niektóre zielony owoce (łuszczyny) miesiącznicy rocznej (r. kapustowate) mają już ok. 7 cm długości
Miesiącznica roczna (Lunaria annua) z r. kapustowatych - zielone łuszczyny
Miesiącznica roczna (Lunaria annua) - wygląd rośliny 22 maja
Łuszczyny (owoce) miesiącznicy rocznej tworzą się z przekwitłych kwiatów

Informacje botaniczne o miesiącznicy rocznej podałam tutaj, a to już piąty post o tej roślinie!
Zacytuję tylko jedną informację o kwiatach:
"Kwiaty   -   Drobne, bladofioletowe, czterokrotne, zebrane w złożone grona, o przyjemnym zapachu. Płatki korony o długości od 10 do 12 mm, działki kielicha od 4 do 6 mm."
Miesiącznice rosnące na Łące Niespodzianek miały znacznie większe kwiaty i o zdecydowanie intensywnej barwie ciemnoróżowej do fioletowej. ... A może znalazłam ten drugi gatunek miesiącznicy??

owoce miesiącznicy rocznej, dojrzewające owoce miesiącznicy rocznej, miesiącznica roczna owoce zdjęcia, łuszczyna owoc jak wygląda, Lunaria annua, Lunaria annua owoce łuszczyny, miesiącznica owoce chwile zachwycone

2 komentarze:

  1. Wspaniałe zdjęcia. Ta niepozorna roślinka w zbliżeniu wygląda zjawiskowo. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Roślina jest rzeczywiście interesująca, więc skoro mam ją w zasięgu, lubię ją obserwować. Ale ze zdjęć nie jestem zadowolona, coś wyszło nie tak jak chciałam. Ale dziękuję za miłe słowa i pozdrawiam serdecznie :-)

      Usuń