17 czerwca 2023

Lilia przepyszna (Lilium pomponium)

Niewiele znalazłam opisów lilii przepysznej, zwanej pomponową. Dopóki się z nimi nie zapoznałam, kolor kwiatów tej lilii określiłabym jako czerwonopomarańczowy, ewentualnie pomarańczowy. Dowiedziałam się jednak, że taki kolor ma minia ołowiowa (właściwie: tetratlenek triołowiu). Oprócz tego wiem już, że gatunek ten jest bardzo, ale to bardzo trudny w uprawie, dlatego przestałam się zastanawiać dlaczego nie widziałam go w botanicznym alpinarium przez dwa lata. Pierwsze spotkanie miało miejsce w 2020 r., potem długo, długo nic, aż wreszcie parę dni temu udało się!

Lilia przepyszna (Lilium pomponium L.) – gatunek byliny cebulowej z rodziny liliowatych. Rośnie w Alpach Nadmorskich we Francji i we Włoszech, na stromych południowych zboczach w suchych, wapiennych turniach.

Lilia przepyszna (Lilium pomponium)  12 czerwca 2023

Lilia przepyszna (Lilium pomponium)  

Lilia przepyszna (Lilium pomponium)  

Lilia przepyszna (Lilium pomponium)  

Lilia przepyszna (Lilium pomponium)  

Lilia przepyszna (Lilium pomponium)  

Lilia przepyszna (Lilium pomponium)  

Lilia przepyszna (Lilium pomponium)  

Lilia przepyszna (Lilium pomponium)  17 czerwca 2020

Lilia przepyszna (Lilium pomponium)  

Lilia przepyszna (Lilium pomponium)  

Lilia przepyszna (Lilium pomponium)  


To chyba też ta lilia, ale pewności nie mam (nie mogłam podejść bliżej)

Lilia przepyszna (Lilium pomponium)  20 czerwca 2021






-------------------------------------------






Lilia (Lilium L.) – rodzaj bylin cebulowych z rodziny liliowatych. Obejmuje około 115 gatunków.

Rośliny te są rozprzestrzenione w strefie umiarkowanej półkuli północnej – w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Najbardziej zróżnicowane są we wschodniej Azji, gdzie w samych tylko Chinach rośnie ich 55 gatunków, w tym 35 endemitów. W Ameryce północnej rośnie 20 gatunków, a w Europie 10. 

W Polsce dziko występują dwa gatunki rodzime – lilia złotogłów Lilium martagon i lilia bulwkowata Lilium bulbiferum.

Lilie są często uprawiane jako rośliny ozdobne, zwłaszcza mieszańce, kultywary i odmiany, których powstało ponad 8 tysięcy. 
Gatunkiem typowym jest lilia biała Lilium candidum L.


Opisy lilii przepysznej - link, link



Lilia (roślina) - link





1 komentarz: