18 stycznia 2013

A to głóg!

Tajemniczym (dla mnie) owocem okazał się głóg. Całe szczęście, że istnieje internet - szukałam, szukałam i znalazłam. Choć może nie do końca: Wikipedia podaje, że w Polsce występuje 9 gatunków głogu, z czego przedstawia tylko dwa: jednoszyjkowy i dwuszyjkowy. Nie mogę się zdecydować, do którego zaliczyć "moje" okazy. Nie przyszło mi do głowy, by zaglądać do owocu i zobaczyć, ile ma pestek. Poza tym pokrój drzewka nie pokrywa się dokładnie z opisem, np. nie uważam, żeby gałęzie były mocno splątane. Kora, owszem, jest gładka, ale czy na pewno tylko szara?
Będę odwiedzać głogi wiosną i latem, zobaczę jakie wypuszczą liście i jak zakwitną. Tymczasem przedstawiłam kilka zdjęć poglądowych, na których dość dobrze widać pokrój pnia, gałązki i kolce.
Najdłużej zabawiłam próbując lepiej sfotografować owoce. Zajęło mi to tyle czasu i tak bardzo pochłonęło, że omal nie odmroziłam stóp stojąc po kostki w śniegu. A zdjęcia i tak nie bardzo się udały.

Drzewko, na którym znalazłam tajemnicze owoce okazało się głogiem.
Głóg - gałązka z kolcami (styczeń)
Głóg - pień i gałęzie z kolcami
Owoc głogu jednoszyjkowego - styczeń
Głóg - pień i gałęzie. Zimą na tle śniegu widać je wyraźnie




---------------------



Głóg (Crataegus L.) – rodzaj roślin należący do rodziny różowatych (Rosaceae).
Do rodzaju zaliczanych jest ok. 200 gatunków.
Jako gatunek typowy wskazany został takson Crataegus oxyacantha L., który współcześnie identyfikowany jest w różnych źródłach jako głóg zgiętodziałkowy (Crataegus curvisepala Lindm. 1918) lub głóg dwuszyjkowy (Crataegus laevigata (Poir.) DC. 1825).

Cierniste krzewy lub niewysokie drzewa.
Liście pojedyncze, ząbkowane lub klapowane.
Kwiaty białe, rzadko tylko różowe, zebrane w kwiatostany.
Owoc pozorny, najczęściej czerwony.

Przykładem owocu pozornego jest truskawka, jabłko, gruszka, malina, żołądź czy jarzębina.


głóg jednoszyjkowy, głóg zimą jak wygląda, głóg pokrój drzewa, głóg jednoszyjkowy owoc zdjęcia, głóg jednoszyjkowy chwile zachwycone

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz