11 stycznia 2013

Łzy dzikiej róży

Kilka dni temu padał śnieg i zdążyłam zrobić sporo zdjęć na łące. Niestety, nie dotarłam do krzewu dzikiej róży. Przechodziłam obok niego następnego dnia (podczas odwilży) i zastałam mnóstwo czerwonych owoców ozdobionych kroplami wody. Plątanina brązowo-czerwonawych gałązek ustrojonych soczyście czerwonymi owocami i mnóstwem perełek - kropel wody. Śpieszyłam się dokądś, więc mogłam poświęcić im tylko chwilkę.

Ciągle nie radzę sobie z aparatem, zwłaszcza z nastawieniem ostrości (autofokus) w trybie "zielona ikonka". Z niezrozumiałego dla mnie powodu, obiektyw bardziej "interesuje" się tłem, jakby złośliwie ignorując obiekt, który chcę sfotografować. Zamiast przejść w tryb makro, ustawia się w tryb pejzażu i "nic" nie pomaga... Czasem mam wrażenie, że ostre zdjęcia są dziełem przypadku.
Odeszłam więc nieusatysfakcjonowana, bo nie udało mi się zrobić lepszych kadrów.

Róża dzika (Rosa canina L.). Ludowe nazwy: psia róża, która jest tłumaczeniem nazwy łacińskiej oraz szypszyna (stąd szypszyniec różany) - nazwa o pochodzeniu słowiańskim.
Róża dzika (Rosa canina L.) - owoce w styczniu
Róża dzika (Rosa canina L.)  - owoce w styczniu
Róża dzika (Rosa canina L.) - owoce przemrożone


------------------------------------

Dodane później

Róża dzika (Rosa canina L.) - gatunek krzewu z rodziny różowatych. Występuje na obszarach umiarkowanych i ciepłych półkuli północnej. Można ją spotkać prawie w całej Europie, na terenach do 1500 m n.p.m., w Afryce Północnej, na Wyspach Kanaryjskich, na Maderze, w Azji, rozprzestrzeniła się także w Australii i Nowej Zelandii.
W Polsce jest gatunkiem pospolitym.

Łodyga - gałązki z silnie, hakowato zakrzywionymi kolcami. Dorasta do 3 m wysokości, jej gałęzie są łukowato odgięte ku ziemi.

Róża dzika (Rosa canina L.) - owoce

Liście - złożone są z 5-7 jajowato-eliptycznych, ostro ząbkowanych listków o ostro, pojedynczo lub podwójnie piłkowanych brzegach. Są zielone, rzadko tylko sine, nagie lub owłosione.
Róża dzika (Rosa canina L.) - liście


Kwiaty  - pięciopłatkowe kwiaty, różowe lub białawe są pojedyncze lub zebrane w kwiatostany. Wyrastają na szypułkach dłuższych od podsadek. Działki kielicha po przekwitnięciu są przeważnie odgięte w dół i dość wcześnie odpadają.


Róża dzika (Rosa canina L.) - kwiat
Róża dzika (Rosa canina L.) - kwiat
Róża dzika (Rosa canina L.) - przekwitający kwiat

Owoc - szupinkowy wielkości 2-3 cm, wydłużony, purpurowo-czerwony. Owoce dzikiej róży zwykle są zbierane po przymrozkach, gdyż stają się miękkie i łatwo oddają sok, jednak przemrożenie powoduje niszczenie witaminy C.

Róża dzika (Rosa canina L.) - niedojrzałe owoce




róża dzika zdjęcia, dzika róża zdjęcia opis, owoce dzikiej róży, jak wyglądają owoce dzikiej róży, Rosa canina, rosa canina opis zdjęcia, krzew dzika róża wygląd, róża dzika chwile zachwycone, dzika róża chwile zachwycone, owoce róży chwile zachwycone,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz