29 sierpnia 2014

Kwitnący dziewięćsił


Widok kilkuset kwiatów dziewięćsiłu na Suchej Łące koło Mojego Lasu wydał mi się niesamowity. Ścieżka biegnąca wzdłuż tej łąki jest położona niżej (około 1 m), więc najpierw zobaczyłam te rośliny patrząc w górę i pod światło. Ujrzałam dość duże główki kwiatów usadowione na długich, charakterystycznie rozgałęzionych łodygach i te podłużne, nieco kolczaste listki - to musiał być dziewięćsił pospolity! Ale tutaj?
Zawstydziłam się nieco, gdyż przechodziłam tą ścieżką dziesiątki razy, a nigdy, akurat w tym miejscu nie spojrzałam w górę, tuż obok niewielkiej czeremchy, która sprytnie ukrywała jego stanowisko.  Kiedy wspięłam się do góry, moim oczom ukazało się "mrowie" dziewięćsiłu - nigdy nie widziałam takiego skupiska tych roślin. Dotąd spotykałam pojedyncze okazy lub niewielkie grupy. Piękny był to widok - wysokie na 50 do 70 cm dorodne rośliny obsypane "smoczymi" kwiatami kołyszącymi się na lekkim wietrze.

Dziewięćsił pospolity (Carlina vulgaris L.) z rodziny astrowatych - stanowisko na Suchej Łące  (fot. 16 sierpnia)

Dziewięćsił pospolity (Carlina vulgaris L.) z rodziny astrowatych.


Dziewięćsił pospolity (Carlina vulgaris L.) – gatunek rośliny z rodziny astrowatych kwitnie od lipca do września

Dziewięćsił pospolity (Carlina vulgaris L.) z rodziny astrowatych.
Dziewięćsił pospolity (Carlina vulgaris L.) z rodziny astrowatych.

Dziewięćsił pospolity (Carlina vulgaris L.) z rodziny astrowatych.
Dziewięćsił pospolity (Carlina vulgaris L.) z rodziny astrowatych.

Dziewięćsił pospolity (Carlina vulgaris L.) z rodziny astrowatych.

Dziewięćsił pospolity (Carlina vulgaris L.) z rodziny astrowatych.

Dziewięćsił pospolity (Carlina vulgaris L.) - rozeta liści, z której w następnym roku rozwinie się roślina. Liście odziomkowe są podługowato lancetowate, zebrane w rozetę, o kolczastym, drobno ząbkowanym brzegu. (11 października)

Dziewięćsił pospolity (Carlina vulgaris L.) z rodziny astrowatych.

------------------------------


Dziewięćsił pospolity, kwiat smoka - jak go nazywam, przedstawiałam już kilkukrotnie, dlatego dla przypomnienia podaję skrócony opis botaniczny.

Łodyga  - wysokość 10-80 cm, prosto wzniesiona, kanciasta, mocna, pojedyncza lub na szczycie rozgałęziona.    Najczęściej widuję łodygi rozgałęzione. Kwiaty na łodygach bocznych wypadają wyżej niz ten na łodydze głównej. 

Liście  -  ułożone skrętolegle, pod spodem pajęczynowato owłosione, z czasem nagie. Liście odziomkowe podługowato lancetowate, zebrane w rozetę, o kolczastym, drobnoząbkowanym brzegu. Dolne liście łodygowe jajowato podługowate z sercowatą nasadą, obejmujące łodygę. Górne tworzą podsadki skupione pod koszyczkiem. Są one znacznie krótsze od promieni okrywy.
Liście w pierwszym roku tworzą rozetę, w drugim są lancetowate, kolczaste, faliste, naprzemianległe.


Dziewięćsił pospolity rośnie na kamienistych i żwirowych glebach, płytkich, w części ilastych. Preferuje stanowiska nasłonecznione. Spotykany na łąkach świeżych, półsuchych murawach.
Preferuje ubogie murawy nawapienne, murawy ciepłolubne, lasy sosnowe, suche i słoneczne wrzosowiska i zbocza.  Rośnie na łąkach mineralnych Roślinę tą można spotkać na suchych zboczach jak również w zaroślach oraz na pastwiskach.
W Polsce dość częsty na niżu i w górach po regiel dolny do 1700 m n.p.m.
Przez Polskę przebiega północna granica jego zasięgu. Brak go na obszarach nadmorskich.
Jego zasięg obejmuje także znaczną część Europy z wyjątkiem jej północnych i południowych obszarów.

dziewięćsił pospolity, kwiat smoka, dziewięćsił pospolity zdjęcia, kwiaty smoka zdjęcia, dziewięćsił zdjęcia, dziewięćsił kwiaty zdjęcia, dziewięćsił pospolity chwile zachwycone, kwiaty smoka chwile zachwycone, Carlina vulgaris photos, Carlina vulgaris zdjęcia

4 komentarze:

  1. O rany ! jakie to piękne !
    Niesamowity widok .
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Faktycznie, piękne.
    A my przechodzimy obok i tego piękna nie widzimy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję bardzo za miłe komentarze :-) Wierzcie mi jednak, że nawet w połowie nie oddałam tego zjawiskowego widoku. Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję

    OdpowiedzUsuń