17 lutego 2015

Wilczomlecz lśniący, korona cierniowa


Wszystkich spragnionych słońca zmarzluchów zapraszam do kolejnych odwiedzin w egipskim ogrodzie. Tym razem przedstawiam wilczomlecza lśniącego i to w trzech odsłonach (odmianach). Kto by pomyślał, że ten kolczasty krzew to też wilczomlecz? A jednak! Po tym, jak dowiedziałam się, że tzw. gwiazda betlejemska także jest wilczomleczem, chcąc nie chcąc - przestałam się dziwić. 
   Gdy pod hasłem "krzew o kolczastych łodygach" wreszcie znalazłam zdjęcia niezwykłych kwiatów, których kształtu nie potrafiłam sensownie opisać, wyszukanie informacji botanicznych było już drobnostką, chociaż... mam wrażenie, że łacińska nazwa Euphorbia milii bywa tłumaczona dwojako: wilczomlecz lśniący lub wilczomlecz okazały.
Co ciekawe, wiele zdjęć zamieszczonych w Internecie przedstawia okazy doniczkowe, wyhodowane na parapecie okna. W porównaniu do tych, które miałam okazję zobaczyć, sprawiły na mnie wrażenie nieco... rachitycznych. Tym bardziej zatem warto rzucić okiem jak ta roślina wygląda w środowisku naturalnym (niemal, bo jednak w ogrodzie, za to egipskim).
    Ponieważ ustalenie odmian wilczomlecza lśniącego (okazałego?) nieco przerasta moje możliwości, zdjęcia poszczególnych okazów pokazuję w kolejności - być może ktoś podpowie mi nazwę  :-) .
Oto pierwsza roślina - posadzona w szerokiej donicy ustawionej w stale nasłonecznionym miejscu. Miała wysokość ponad 50 cm, dość duże, różowawe (łososiowe) kwiaty i, w porównaniu, do następnych okazów, znacznie większe liście. Być może jest to krzyżówka E. milii i E. lophogona.

Wilczomlecz lśniący (Euphorbia milii) należy do rodziny wilczomleczowatych (Euphorbiaceae). Pochodzi z Madagaskaru.
Wilczomlecz lśniący (Euphorbia milii) jest krzewem. W naturze dorasta do 1,8 m.
Wilczomlecz lśniący (Euphorbia milii) - rozwijające się pąki kwiatowe
Wilczomlecz lśniący (Euphorbia milii) - ma kwiaty niepozorne. Prawdziwą ozdobę rośliny stanowią czerwone, białe, żółte lub łososiowe podsadki kwiatowe.
Wilczomlecz lśniący (Euphorbia milii) - pędy pokryte są licznymi, smukłymi kolcami o długości do 3 cm.
Wilczomlecz lśniący (Euphorbia milii)

To inna odmiana wilczomlecza lśniącego (okazałego) o mlecznych podsadkach i żółtych kwiatach. Kolczaste pędy sprawiały duże wrażenie. Cały krzew miał wysokość ok. 60 cm.

Wilczomlecz lśniący (Euphorbia milii) o żółtych kwiatach i białych podsadkach
Wilczomlecz lśniący (Euphorbia milii) - liście znajdują się głównie na nowych przyrostach.
Wilczomlecz lśniący (Euphorbia milii) - te kolce są cieńsze i  bardzo liczne. Trzeba uważać, by się nie skaleczyć - jest to roślina trująca.

I trzecia odmiana wilczomlecza lśniącego o czerwonych, dość drobnych kwiatach i niewielkich liściach, rosnąca swobodnie pośród agaw. Jej długie, kolczaste pędy płożyły się i wspinały, tworząc ciernistą gęstwinę.

Wilczomlecz lśniący (Euphorbia milii) ma liście naprzemianległe (3-8 cm długości), podługowate do odwrotnie jajowatych o żywo zielonej barwie
Wilczomlecz lśniący (Euphorbia milii) - dzięki kolcom roślina skutecznie wspina się ponad inne.

Następna wizyta w egipskim ogrodzie okaże się jeszcze bardziej kolczasta :-)   => TUTAJ


--------------------------------------


Wilczomlecz lśniący (Euphorbia milii), zwany koroną cierniową lub rośliną Jezusową -  pnący krzew pochodzący z wyżynnej części Madagaskaru. Istnieje hipoteza (legenda?), że gatunek ten został sprowadzony na Bliski Wschód w czasach starożytnych i z pędów tej rośliny została zrobiona korona cierniowa noszona przez Jezusa przed ukrzyżowaniem.

W naturze pędy krzew dorastają średnio do około 1,8 m długości. Budową przypomina pędy sukulentów. Jest krzewem mimo, że większa część pędów jest niezdrewniała i pokryta szaro-zielonkawą skórką.
Gałęzie grube, zazwyczaj powyginane, z licznymi, smukłymi kolcami o długości do 3 cm. Kolce pomagają wspinać się ponad inne rośliny.
Zawiera sok mleczny we wszystkich organach. Roślina trująca.

Liście - naprzemianległe, 3-8 cm długości, podługowate do odwrotnie jajowatych o żywo zielonej barwie, znajdują się głównie na nowych przyrostach.

Kwiaty - niepozorne, zebrane w kwiatostany o długości do 10 cm, widlasto rozgałęzione, 2, 4 lub 8 cyjacji, każda cyjacja z dwiema czerwonymi, białymi lub różowymi okrągłymi podsadkami o szerokości do 1,5 cm. Miodniki błyszczące.
To, co zdobi roślinę to czerwone, białe, żółte lub łososiowe podsadki kwiatowe.
Kwitnie przez większą część roku.

Owoc - trójkomorowa rozłupnia

Roślina światłolubna, znosi też  światło rozproszone.
Rośnie głównie na stanowiskach suchych.
Gatunek charakteryzujący się dużą zmiennością.

Roślina trująca - w liściach i łodygach zawiera silne trujący sok. Nawet niewielka dawka powoduje podrażnienia śluzówki, wysypki na skórze, gwałtowne biegunki i podrażnienie nerek. W przypadku spożycia powoduje silny ból żołądka, podrażnienie gardła i jamy ustnej i wymioty.
Dlatego zabiegi przy roślinie powinno się wykonywać w rękawiczkach.

Wilczomlecz lśniący często mylony jest z kaktusem. Aby odróżnić roślinę z rodzaju wilczomlecz (Euphorbia) od kaktusa wystarczy drasnąć ją igłą - jeśli popłynie biały, gęsty sok to oznacza, że... nie jest to kaktus  :-)

źródło 1źródło 2,   

Jeśli ktoś chciałby hodować wilczomlecza lśniącego (okazałego) w swoim domu, załączam linki do stosownych stron (zaznaczam jednak, że niekiedy roślina bywa błędnie zaliczana do sukulentów):
Kwiaty doniczkowe , Ogrodnik amator , Świat kwiatów , Mój piękny ogród , Miejsko wiejski

..1.465

wilczomlecz okazały, wilczomlecz lśniący, korona cierniowa roślina, Euphorbia milii, wilczomlecz okazały zdjęcia opis, wilczomlecz lśniący grafika informacje, Euphorbia milii wygląd opis, ozdobny wilczomlecz krzew, wilczomlecz krzew kolczasty, dziwne okrągłe kwiaty krzew, krzew o kolczastej łodydze, kolczasta łodyga dziwne kwiaty, wilczomlecz okazały chwile zachwycone, wilczomlecz lśniący chwile zachwycone, korona cierniowa chwile zachwycone, Euphorbia milii chwile zachwycone, czerwone kwiaty kolce krzew



17 komentarzy:

  1. Ładne ma kwiaty, w Twym pytaniu to Ci nie pomogę , bo nie bywam po świecie, znam tylko taki wilczonlecz , u mnie też rośnie w ogródku http://pl.wikipedia.org/wiki/Wilczomlecz_obrze%C5%BCony
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wilczomlecz obrzeżony - nie widziałam nigdy takiego! Też bardzo urodziwy :-) Dziękuję i pozdrawiam

      Usuń
  2. Kocham wilczomlecze - nawet uprawiam u siebie w ogrodzie. ale takich to nie mam... no pewnie dlatego że w Egipcie nie mieszkam ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale jeśli warto było zobaczyć... to dobrze, prawda?

      Usuń
    2. Jasne że warto - dlatego z zapartym tchem otwieram każdy twój nowy post. zawsze jest coś ciekawego.

      Usuń
    3. Bardzo mnie to cieszy i motywuje :-) Pozdrawiam

      Usuń
  3. Miałam kiedyś w doniczce na parapecie wilczomlecza takiego, jak na tych ostatnich zdjęciach, z czerwonymi podsadkami i tak rozchodzącego się na boki. Miałam, bo nie mam. Kiedy urodziła się moja córka i zaczęła wszystko ściągać z wysokości na siebie, wilczomlecz powędrował do babci i tam zmarniał z tęsknoty. Ale bardzo mi się ta roślinka podobała, kupiłam ją w osiedlowej kwiaciarni.
    Bardzo mi się podoba Twój blog, ponieważ jest taki afirmatywny, pokazuje istnienie i piękno żywych stworzeń wokół nas. To niezwykle cenne:)
    Ewa M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Ewo. Tak, staram się odnajdować piękno i powody do uśmiechu/radości/poprawy nastroju we wszystkim co mnie otacza. Nie zawsze mam na to siły, ale wtedy z pomocą przychodzą wspomnienia :-)

      Usuń
  4. Posiadam w domu takiego stwora, kwitnie na różowo, jest piękny. Niesamowite okazy uwieczniłaś, równie piękne! :) Cieszę, że także umieściłaś opis tej rośliny, tak mało o niej wiedziałam, no i za linki dzięki :). Też miałam problem z ustaleniem właściwej nazwy tej rośliny. Niestety odmian, które umieściłaś nie znam :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że informacje się przydały. Swego czasu wkładałam mnóstwo wysiłku w opracowywanie opisów botanicznych.

      Usuń
    2. Twój blog to taka encyklopedia na temat wiele roślin. Informacje na temat niektórych roślin ciężko mi znaleźć, a u Ciebie właśnie te co szukam taki przypadek :)

      Usuń
    3. Bardzo często korzystam ze żródeł zagranicznych. W ten sposób mogłam zebrać informacje o roślinach nieopisanych w polskiej Wikipedii itp.
      Dziękuję i pozdrawiam :-)

      Usuń
  5. Witam.Mam tą roślinkę, tylko jest problem bo ma dużo liści A nie kwitnie.Co jest nie tak???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie klimat nie sprzyja ;-)

      Usuń
    2. Zmierz wilgotność powietrza i naświetlenie i zwiększ jedno i drugie, po jakimś czasie listki się przerzedzą i powinna zacząć kwitnienie, po przekwitnięciu znów zmniejsz naświetlenie i wilgotność na dwa trzy miesiące.

      Usuń
  6. Kupilam wilczomlecza lśniącego mini i chyba jest chory.. Na łodydze ma biały nalot trochę jakby wata. Co zrobić, czy mogą zachorować inne rośliny od tego, gdzie go postawic..?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie bardzo potrafię pomóc - zajmuję się tylko podziwianiem i pstrykaniem. Radzę sfotografować telefonem tę "watę" i pokazać w sklepie ogrodniczym - powinni doradzić.

      Usuń