21 stycznia 2019

Tawlina himalajska

Trochę znam, a przy tym bardzo lubię tawuły, o tawlinach zaś nigdy dotąd nie słyszałam. Akurat zmierzałam do wyjścia z Ogrodu botanicznego, zmęczona po kilku godzinach wędrówki, gdy oto nad swoją głową ujrzałam wielkie kiście drobnych białych kwiatków. Ujęta niezwykłą urodą krzewu dość szybko go obfotografowałam, do notesu zapisałam nazwę gatunkową. Na tabliczce przeczytałam "tawuła himalajska", na wszelki wypadek spisałam też drugi człon nazwy łacińskiej tomentosa.
Na nic zdały się moje poszukiwania informacji o tym krzewie, bowiem tawuła himalajska nie istnieje. Dopiero następnym razem przeliterowałam nazwę - to tawlina, nie tawuła! Ale i tak z opisem botanicznym było krucho.
W ubiegłym roku naprawdę często bywałam w Botaniku, a jednak wielokrotnie zachodziła sytuacja, że tylko raz mogłam podziwiać i fotografować daną roślinę znajdującą się w pełnym rozkwicie. Przegapiona okazja, bądź próba powtórzenia sesji zdjęciowej, niemal zawsze kończyły się zawodem - kwiaty więdły, przemijały, a roślina traciła swą świeżość, pomimo upływu zaledwie tygodnia. Nie zdarzyło się jednak tak, bym obojętnie przeszła mimo pięknego kwitnienia. Co najwyżej zdarzyć się mogło, że na czas nie dotarłam do rośliny przeżywającej swoje pięć minut.
Kwiatów tawliny himalajskiej nie sposób było przeoczyć. Tak zdumiał i zachwycił mnie ich widok, że wówczas nie wzbudziły wątpliwości duże, zupełnie nietawułowe, a przy tym efektowne liście.

Tawlina himalajska, tawlina kutnerowata (Sorbaria tomentosa (Lindl.) Rehder.) - 15 czerwca
tawlina himalajska, tawlina kutnerowata, Sorbaria tomentosa    
tawlina himalajska, tawlina kutnerowata, Sorbaria tomentosa    
tawlina himalajska, tawlina kutnerowata, Sorbaria tomentosa    
tawlina himalajska, tawlina kutnerowata, Sorbaria tomentosa    
tawlina himalajska, tawlina kutnerowata, Sorbaria tomentosa    
tawlina himalajska, tawlina kutnerowata, Sorbaria tomentosa    
tawlina himalajska, tawlina kutnerowata, Sorbaria tomentosa    
tawlina himalajska, tawlina kutnerowata, Sorbaria tomentosa    




--------------------------------




Tawlina himalajska, tawlina kutnerowata (Sorbaria tomentosa (Lindl.) Rehder.) – gatunek krzewu z rodziny różowatych, należący do rodzaju tawlina (Sorbaria (Ser.) A. Braun) liczącego 4, 5, bądź 9 gatunków (w zależności od ujęcia).
Synonimy: Spiraea lindleyana, Spiraea sorbifolia.

Pochodzi ze środkowej i południowe Azji (Afganistan, Himalaje). Jest powszechnie spotykana na wysokościach od 1800 do 2900 m n.p.m.


Pokrój - smukły, zgrabny, rozłożysty krzew, dorastający do 3 m i więcej.

Łodyga - pędy obłe, za młodu żółtawe do zielonych, wzniesione, dość sztywne, słabo rozgałęziające się.

Liście - nieparzystopierzaście złożone o długości 20-40 cm. Listki lancetowate, smukłe, o długości 5-10 cm, podwójnie piłkowane, od spodu owłosione.

Kwiaty - małe, białe, o średnicy 5-7 mm. Kielich 5-działkowy, korona 5-płatkowa (płatki zaokrąglone), 5 słupków i liczne wystające pręciki. Kwiatostany to duże (20-45 cm długości), ostrosłupowe, rozgałęzione wiechy złożone z licznych małych kwiatów przypominających kwiaty tawuły.
Kwitnie - od czerwca do sierpnia.

Owoc - mieszek o długości 3-6 mm, zawierający 4 do 8 nasion. Mieszki stykają się grzbietami, pękają podłużną szczeliną po dojrzeniu.


link 1, link 2, link 3, link 4, link 5,



i07.43.  (222) [TL96]


tawlina himalajska, tawlina kutnerowata, Sorbaria tomentosa, tawlina himalajska zdjęcia opis, tawlina kutnerowata opis zdjęcia, Sorbaria tomentosa informacje wygląd, tawlina himalajska chwile zachwycone, tawlina kutnerowata chwile zachwycone, Sorbaria tomentosa chwile zachwycone, 

8 komentarzy:

  1. Pięknie się prezentuje... Pozdrawiam ciepło! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudowne... szkoda, że tak nietrwałe...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko przemija tak szybko, za szybko! Szczególnie to, co piękne :-)

      Usuń
  3. Kiedyś czytałam artykuł o tawułach i tawlinach, ale ta chyba nie była tam prezentowana - a szkoda, przepiękna roślina:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet gdy kwiaty przekwitną, to krzew i tak zwraca uwagę ciekawymi liśćmi i pokrojem.

      Usuń
  4. Ciekawostka. Nie znałem wcześniej. Super muszą wyglądać górskie skarpy podczas kwitnienia łanów tych krzewów

    OdpowiedzUsuń