6 maja 2019

Róża 'Helenka'

W ostatnim tygodniu lipca dostrzegłam różę Helenkę. Jej nazwa trochę mnie zmyliła, przywodząc na myśl jakąś starą odmianę z babcinego ogrodu. Okazało się jednak, że odmiana ta istnieje dopiero od trzydziestu lat, a kwiaty, które obserwowałam i fotografowałam do jesieni, zmieniały się i piękniały. Początkowo były bladożółte, lecz z czasem płatki nabrały, mniej lub bardziej bladego, morelowego odcienia.
Ach, chciałabym się zestarzeć z taką klasą! Jesienne róże Helenki, mimo, że nie pozbawione skaz, nadal zachwycały mnie bijącą z nich wyrafinowaną elegancją i szlachetną urodą. Moje zdjęcia, niestety, tego nie oddają. Ciekawe, na cześć której Heleny nadano taką nazwę róży? Czyżby chodziło o słynną Helenę V.? Myślę sobie, że gdyby owa odmiana została wyhodowana w Polsce, to nadano by jej nazwę Beata.
Fotografowałam je od 24 lipca do 6 września.

Róża 'Helenka' (Rosa hybr. (CH) Helenka) - róża wielkokwiatowa wyhodowana w 1989 r. w Czechosłowacji (obecnie Czechy)
róża Helenka    
róża Helenka    
róża Helenka    
róża Helenka    
róża Helenka    
róża Helenka    
róża Helenka    
róża Helenka    
róża Helenka    
róża Helenka    
róża Helenka    
róża Helenka    
róża Helenka   




---------------------------------




Róża 'Helenka' (Rosa hybr. (CH) Helenka) - róża wielkokwiatowa z grupy hybryd herbatnich nieznanego pochodzenia wyhodowana w 1989 r. w Czechach.
Hodowca - Tesar


Pokrój - bujny krzew o wysokości 80-120 cm.

Liście - ciemnozielone, matowe, zdrowe.

Kwiaty – białokremowe, bladożółte do jasno morelowych, z żółtawym centrum i różowawym cieniowaniem, średnica do 11 cm. Kwiaty zaokrąglone, pełne, pachnące, złożone z 25-30(40) płatków.
Pączki - eleganckie, o szlachetnym kształcie, rozwijają się powoli.


Gleba - zwykła ziemia ogrodowa, średnio ciężka, najlepiej drobnoziarnista do gliniastej.

Stanowisko - pełne słońce, ale uważać na oparzenie słoneczne. W miejscach gdzie kwitną zbyt wcześnie, w skrajnych przypadkach, dochodzi do oparzeń kwiatów przez słońce. Róża Helenka nie kwitnie w cieniu.


źródło, źródło, link,



i58.05  (167) [30]

róża Helenka, rosa hybr. (CH) Helenka, róża Helenka zdjęcia opis, rosa Helenka informacje wygląd, róża Helenka jak wygląda, rosa Helenka kwiaty zdjęcia, róża Helenka chwile zachwycone, rosa Helenka chwile zachwycone,  

4 komentarze:

  1. W kwestii Heleny z nazwy róży nieśmiało podpowiadam, że takie imię nosi moja wnuczka, więc… :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ... to na cześć tej róży Twoja wnuczka otrzymała imię Helena?? Odwrotnie być przecież nie mogło :-)

      Usuń
    2. Tak i nie, Aniko. Patrząc na przemiany wnuczki Heleny, z każdym rokiem coraz bardziej upewniam się w przekonaniu, iż jest ona kolejnym wcieleniem najpiękniejszej, tej, dla której idzie się na kraj świata i która od tamtych mitycznych czasów nosi imię Helena. :-)

      Usuń
    3. A jednak Helenka (zdrobnienie) brzmi zupełnie inaczej i ja już nie mam tak daleko idących skojarzeń ;-)

      Usuń