17 kwietnia 2014

Rozchodnik budzi się zielono

Niedaleko Przypłocia znajduje się inne miejsce, gdzie także rośnie sporo roślin, mimo, że warunki do życia są tam trudniejsze, a to ze względu na rodzaj podłoża. Są to... betonowe płyty oraz tory, po których kilka razy dziennie przejeżdża spalinowóz - sam lub z jednym wagonem. Miejsce to nazwałam Torowiskiem, ale określenie to dotyczy także najbliższej okolicy torów, w tym owych betonowych płyt. 
Jedną z roślin z Torowiska jest rozchodnik ostry. Kiedy zakwitł na początku lata nazwałam go złocistą kometą, która zabłysła pośród betonu, a później zniknęła bez śladu (zobacz). Parę dni temu poszłam sprawdzić czy rozchodnik już się obudził i czy pozwoli mi się odnaleźć. Pozwolił - przywitał mnie regularną kępą symetrycznych zielonych gwiazdek. Rozpoznałam go od razu, choć trochę chował się pośród suchych traw. Był w towarzystwie ślimaka. Czyżby ten obżerał mu liście? Ślimak musi mieć dziwne upodobania, bo liście tej byliny mają gorzki smak. Gdy odsłoniłam kępę, ślimak zsunął się dyskretnie na bok, by nie przeszkadzać mi w podziwianiu rozchodnika, któremu urządziłam małą sesję zdjęciową.

Rozchodnik ostry (Sedum acre L.) z rodziny gruboszowatych (Crassulaceae). Jego liście są krótkie, grube, jajowate, górą spłaszczone i zwężające się od nasady ku wierzchołkowi. Mają długość do 4 mm, ustawione są dość gęsto na niekwitnących pędach.
Rozchodnik ostry (Sedum acre L.) z rodziny gruboszowatych (Crassulaceae) rośnie w miejscach słonecznych i suchych. Gleba nie ma większego znaczenia, jednak preferuje podłoże piaszczyste.
Rozchodnik ostry (Sedum acre L.) z rodziny gruboszowatych (Crassulaceae) - widok kępy. Dla porównania rozmiarów kępy w tle widoczna jest skorupa ślimaka
Rozchodnik ostry (Sedum acre L.) z rodziny gruboszowatych (Crassulaceae) jest rośliną trującą i leczniczą. Kwitnie od czerwca do lipca

Opis botaniczny rozchodnika ostrego oraz wygląd kwitnącej kępy przedstawiłam tutaj.

A co na torach? Ano, wiosna!

Na pierwszym planie wschodzi krwawnik pospolity
rośliny na torowisku
rośliny na torowisku
Beton zarasta mchem stając się podłożem dla innych roślin



25 143


rozchodnik ostry, rozchodnik ostry kępa, liście rozchodnika ostrego, Sedum acre, rozchodnik ostry chwile zachwycone, Sedum acre chwile zachwycone, rozchodnik ostry wygląd wiosną, rozchodnik ostry zdjęcia liści,

1 komentarz:

  1. Dziękuję Aniko za życzenia. Tobie również życzę pogodnych i radosnych Świąt Wielkanocnych, wypełnionych miłością i wiarą. Przesyłam serdeczności.

    OdpowiedzUsuń