22 stycznia 2018

Szelężnik większy

Szelężnik większy, którego odkryłam zeszłego lata nieopodal Dużego Stawu przy Moim Lesie, wcale nie wydał mi się dużą rośliną - miał około 30-35 cm wysokości. Początkowo założyłam więc, że jest to szelężnik mniejszy. Dla laika, który po raz pierwszy ogląda ryciny i zdjęcia dwóch podobnych gatunków, wypatrzenie różnic bywa dość kłopotliwe. Oczywiście, dociekliwy laik czyta opisy botaniczne i dostaje... lekkiego mętliku, bo wiele cech jest "od-do" i pasują do obu gatunków. Na szczęście dowiaduje się także, że u szelężnika mniejszego fioletowy ząbek zdarza się rzadko (czyżby trafiła się gratka??).
Przestudiowanie zdjęć własnych uwieczniających nie jedną, lecz kilkanaście roślin, wykazało, że nie ma mowy o tak powszechnej rzadkości - wszystkie szelężniki miały fioletowe ząbki.
Poznajcie zatem szelężnika większego. Ten "mój" rósł pośród skrzypów i pewnie na nich pół-pasożytował sobie  :-) .

Szelężnik większy (Rhinanthus serotinus syn. Rhinanthus angustifolius) – gatunek rośliny z rodziny zarazowatych. Występuje w Europie i Azji (w części zachodniej, na Kaukazie i na Syberii). W Polsce gatunek pospolity na obszarze całego kraju. Występuje w kilku podgatunkach i odmianach. Tworzy mieszańce z innymi gatunkami szelężników (25 czerwca)
Szelężnik większy (Rhinanthus angustifolius) – kwiaty o koronie dwuwargowej, żółtej, zebrane w kłosy. Wyrastają w kątach bladych przysadek. Kielich nagi, lśniący i rozdęty, na bokach spłaszczony, na szczycie zwężony.
Szelężnik większy (Rhinanthus angustifolius) – łodyga wzniesiona i naga lub delikatnie owłosiona, o wysokości 20-80 cm. Nie rozgałęzia się, lub rozgałęzia się tylko w górnej części. Miejscami jest czarno wybarwiona
Szelężnik większy (Rhinanthus angustifolius) – korona kwiatu o długości 17-22 mm, rurka (najniżej położona część kielicha) słabo zgięta. Gardziel korony jest zamknięta, gdyż dolna warga ściśle przylega do górnej. Ząbki górnej wargi są fioletowe, a na szczycie wargi występuje z każdej strony wyraźny ząbek.
Szelężnik większy (Rhinanthus angustifolius) – ulistnienie naprzeciwległe. Liście jajowato lancetowate, słabo zaostrzone. Pomiędzy najwyższym rozgałęzieniem łodygi a kwiatostanem brak liści, lub występuje co najwyżej 1 para liści.
Szelężnik większy (Rhinanthus angustifolius) – jest rośliną półpasożytniczą czerpiącą za pomocą ssawek wodę wraz z solami mineralnymi z korzeni innych roślin.
Szelężnik większy (Rhinanthus angustifolius) – kwiaty równoczesne, kwitną od maja do lipca, zapylane są przez błonkówki. Przysadki szerokotrójkątne (z wyjątkiem 2 najniższych par), nagie i blade. Dolne ząbki przysadek są wąsko zaostrzone i mają długość do 5 mm, górne są co najmniej dwukrotnie mniejsze
Szelężnik większy (Rhinanthus angustifolius) – występuje na łąkach i jako chwast na polach uprawnych, a także na słonecznych stokach, w widnych, suchych lasach. Rośnie na glebach wilgotnych, gliniastych i żyznych [16 lipca]
Szelężnik większy (Rhinanthus angustifolius) – owocem jest rozdęta torebka. Znajdujące się w niej nasiona szeleszczą przy ruchach rośliny. Nasiona, w zależności od podgatunku i odmiany, są szeroko oskrzydlone lub nieoskrzydlone (30 lipca)



----------------------------------



Szelężnik większy to roślina trująca, gdyż zawiera aukubinę toksyczną zarówno dla ludzi, jak i bydła (ale tylko w  dużych stężeniach!!). Z tego względu stanowi gatunek niepożądany na łąkach i pastwiskach.
U ludzi przedawkowanie objawia się biegunką, wymiotami, kolką, zaburzeniami krążenia.
U zwierząt występują nasilone objawy, a po spożyciu większej ilości tej rośliny, może dojść nawet do śmierci.

Jednakże....

Aukubina (glikozyd irydoidowy) ma działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe, przeciwzapalne i antyhepatoksyczne (działa osłonowo na wątrobę). Właściwości te zanikają pod wpływem ciepła.

Liście szelężnika zawierają witaminy A i C, śluzy i garbniki.
Dawniej szelężnik większy stosowany był w lecznictwie ludowym. Stosowano go wewnętrznie lub zewnętrznie w postaci naparów i odwarów. Pomagał leczyć przeziębienie, biegunkę, zaparcia, stany zapalne, chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy oraz zaburzenia trawienia.

Aukubina występuje także u np. babki zwyczajnej.


Podgatunek ssp. apterus umieszczony jest w Polskiej czerwonej księdze roślin w kategorii DD (stopień zagrożenia nie może być określony).



 y33.52.  (86)

szelężnik większy, Rhinanthus serotinus, Rhinanthus angustifolius, szelężnik większy opis zdjecia, Rhinanthus serotinus informacje zdjęcia, Rhinanthus angustifolius zdjęcia informacje, szelężnik większy chwile zachwycone, Rhinanthus serotinus chwile zachwycone, Rhinanthus angustifolius chwile zachwycone, roślina półpasożytnicza szelężnik,  

15 komentarzy:

  1. Jest piękny ten szeleźnik super!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bluetooth :-)

    Marek z Wlkp.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja jeszcze go na moich Mazurach nie doszukałam się. Jest śliczniutki i przydałby mi się na moją łąkę kwietną.
    Pozdrawiam serdecznie, lubię tu wpadać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest niezły pomysł, Łukasz Łuczaj też wprowadza szelężniki na swoje łąki kwietne. Są ładne, a poza tym one mogą chyba trochę zastopować inne rośliny, żeby nadmiernie nie (wy)bujały. A tu na zdjęciach Aniki wygląda świetnie! Bardzo mi się spodobał. No i ten niebieski/fioletowy właściwie ząb(ek) super ;)

      Marek z Wlkp.

      Usuń
    2. Zdziwiła mnie informacja, że ten gatunek jest pospolity w naszym kraju. Dotąd nie widziałam żadnego szelężnika. Cieszę się więc, że go "mam".
      Miło mi, że tu zaglądasz, Jolando. Pozdrawiam serdecznie.

      Ciebie również, Marku :-)

      Usuń
  4. Piękna roslina.
    Wokół nas jest tyle pięknych, doskonałych roślin. Trzeba tylko na chwilę się zatrzymać by je dostrzec :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyobraź sobie, że pierwszego szelężnika wypatrzyłam tuż przy ścieżce (zarośniętej, to prawda, ale ścieżce). Podczas swoich wypraw często patrzę pod nogi :-)

      Usuń
  5. Wiele się dowiedziałam. Nie miałam pojęcia, że jest niebezpieczny. Przepiękne i takie delikatne zdjęcia. Miłego dnia Ci życzę. Wielu pięknych barw. <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta roślina nie jest bardzo trująca i zwierzęta z normalnym instynktem jej nie zjedzą. A ludziom służyła jako lek, tyle, ze w odpowiednio małych dawkach.
      Mnie do głowy by nie przyszło żeby objadać się nieznanymi roślinami :-)

      Usuń
  6. Piekna roslina, ktorej chyba jeszcze nigdy nie widzialem. Jak zwykle bardzo dobrze ilustrowany opis. No i zawsze interesujace sa ciekawostki o truciznach roslinnych :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Trucizna czy lek - wszystko zależy od dawki :-)

      Usuń
  7. Widziałam tę roślinkę już kilka razy, ale nie znałam jej nazwy. Bardzo cieszę się, że trafiłam na Twój blog, bo tu dowiaduję się, co jest czym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również się cieszę. Z tego, że możesz się czegoś ciekawego dowiedzieć :-)
      Pozdrawiam

      Usuń