5 lutego 2018

Jagodowiec, ułudka i ubiorek

Dziś aż trzy wiosenne roślinki, których dotąd nie znałam. Każda z nich należy do innej rodziny, różni się kolorem i kształtem kwiatów (ba, wszystkim!), ale wszystkie zaprosiłam do mojego wirtualnego ogródka. A może ktoś z Was je przygarnie? Jest jeszcze czas, by zakupić nasiona lub sadzonki.
Dwa pierwsze gatunki ozdobią zacienione zakątki ogrodu, trzeci zaś woli słońce.

Jagodowiec wielkokwiatowy, jagodowiec wielkolistny (Uvularia grandiflora Sm.) – gatunek rośliny należący do rodziny zimowitowatych i rodzaju jagodowiec (Uvularia L.), obejmującego 5 gatunków występujących w Ameryce Północnej (5 maja)
Jagodowiec wielkokwiatowy, jagodowiec wielkolistny (Uvularia grandiflora Sm.) – to największy gatunek z rodzaju jagodowiec, dorastający nawet do 60 cm wysokości i 30 cm szerokości. Tworzy kępy o luźnym pokroju. Wymaga stanowiska cienistego i żyznej, wilgotnej przepuszczalnej gleby (11 maja)
Jagodowiec wielkokwiatowy, jagodowiec wielkolistny (Uvularia grandiflora Sm.) – łukowato wygięte pędy są pojedynczo lub podwójnie widlasto rozgałęzione. Jasnozielone eliptyczne liście są ostro zakończone i zwisające.
Jagodowiec wielkokwiatowy, jagodowiec wielkolistny (Uvularia grandiflora Sm.) – sześciopłatkowe, złotożółte spiralnie skręcone kwiaty o dzwonkowatym kształcie kwitną w maju i czerwcu. Po okresie intensywnego wzrostu i kwitnienia roślina zrzuca liście i przechodzi w stan spoczynku - do następnej wiosny.

Ułudka wiosenna (Omphalodes verna Moench) – gatunek rośliny należący do rodziny ogórecznikowatych. Pochodzi ze środkowej i południowo-wschodniej Europy. Dorasta do wysokości ok. 20 cm. Cenna roślina okrywowa, dobrze rośnie w miejscach zacienionych (17 maja)
Ułudka wiosenna (Omphalodes verna Moench) – kwiaty zebrane w luźne szczytowe grona. U typowej formy są jasnoniebieskie z białym oczkiem (złożonym z białych osklepek). Mają średnicę 7-15 mm i z wyjątkiem najniższego nie posiadają przysadek. Łatki korony są krótkie i stępione. Kwitnie od kwietnia do maja (5 maja)
Ułudka wiosenna (Omphalodes verna Moench) – liście odziomkowe dość duże (do 8 cm długości), w zarysie sercowate lub jajowate, osadzone na dłuższych ogonkach. Liście łodygowe nieco mniejsze, bardziej eliptyczne, ogonek krótszy.

Ubiorek wiecznie zielony (Iberis sempervirens L.) – gatunek rośliny z rodziny kapustowatych. Pochodzi z Afryki Północnej, Europy Południowej i Azji Zachodniej (5 maja)
Ubiorek wiecznie zielony (Iberis sempervirens L.) –  kwiaty promieniste, zebrane w baldachogrona. Typowa forma ma kwiaty białe, istnieją jednak kultywary o kwiatach w odcieniach koloru różowego i różowo-fioletowego. Kwitnie bardzo obficie od maja do czerwca.
Ubiorek wiecznie zielony (Iberis sempervirens L.) –  jest to wiecznie zielona krzewinka o wys. ok. 30 cm, o rozgałęzionych, pokładających się i nieco zwisających pędach. Liście wydłużone, drobne, skórzaste, ciemnozielone (27 kwietnia)





y37.94.

jagodowiec wielkokwiatowy, jagodowiec wielkolistny, Uvularia grandiflora, żółty przebiśnieg, ubiorek wiecznie zielony, Iberis sempervirens, ułudka wiosenna, Omphalodes verna, kwiat podobny do niezapominajki,jagodowiec wielkokwiatowy chwile zachwycone, jagodowiec wielkolistny zdjęcia opis, Uvularia grandiflora informacje zdjęcia, żółty przebiśnieg zdjęcia nazwa, ubiorek wiecznie zielony zdjęcia, Iberis sempervirens zdjęcia opis, ułudka wiosenna chwile zachwycone, Omphalodes verna zdjęcia opis, podobne niezapominajka zdjęcia,

12 komentarzy:

  1. Jagodowca nie znałam, pierwszy raz widzę tę roślinę - wszystkie trzy łączy oryginalność, wiosenne kwitnienie i piękne kwiaty, więc można znaleźć wspólny mianownik;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tego mi trzeba dzisiaj, tej Wiosny! Biorę ubiorek z pszczółką i ułudkę oraz jawor(ek) :-)

    Marek z Wlkp. (i znikam)

    OdpowiedzUsuń
  3. Toż wszystkie zasadziłabym. :D Gdybym miała ogród, to chyba bym zwariowała kupując, co chwile coś nowego. hehe Ja wiem, że powtarzam się strasznie, ale muszę pisać o Twoich fotografiach, bo na to zasługują. Wspaniałe, do tego poczułam zapach wiosny!!! <3

    Przesyłam serdeczne pozdrowienia. :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Otóż to - co wybrać, bo przecież wszystkiego mieć nie można. A potem trzeba doglądać i pielęgnować, no i odchwaszczać, a to już nie dla mnie :-)
      Dziękuję i również serdecznie pozdrawiam :-)

      Usuń
  4. Zgadzam się z Fuchsią, Jagodowca nie znałem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również. Ile to ja się naszukałam jego nazwy!

      Usuń
  5. Bardzo interesujące gatunki roślin. Niestety nie znałem żadnego z przedstawionych :c

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma się czym przejmować. Autorka niniejszego bloga również nie miała o nich pojęcia :-)

      Usuń
  6. Dwa pierwsze rodzaje spotykałam na łące. Ostatniej nie znam ani nie widziałam.
    Śliczne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo ciekawe, ponieważ ani jagodowiec, ani ułudka nie są u nas rodzimymi gatunkami. Może uciekły z czyjegoś ogródka? A na tej łące rosły w miejscu słonecznym czy zacienionym?

      Usuń