7 lipca 2016

Lipcówka w Botaniku

Nareszcie! Pierwszego lipca, dokładnie po dwóch miesiącach ponownie odwiedziłam Ogród Botaniczny w Poznaniu. Zobaczcie jak wygląda teraz i jakie rośliny zakwitły (oczywiście, pokazuję tylko niektóre).

Fontanna tancerki w Ogrodzie Botanicznym w Poznaniu. Tym razem w otoczeniu lawendy i nagietków (we wrześniu ubiegłego roku jej widownię stanowiły różnokolorowe dalie - zobacz)

Fontanna tancerki jest (moim zdaniem) wizytówką, najbardziej rozpoznawalnym znakiem poznańskiego Botanika, lecz swoją wędrówkę rozpoczynam od sadzawki znajdującej się nieopodal głównego wejścia. Bardzo ją lubię, ponieważ jest dość kameralna, w dodatku otoczona mnóstwem kolorowych i zachwycających kwiatów.

Sadzawka w Ogrodzie Botanicznym w Poznaniu na wprost głównego wejścia
Jeżówka purpurowa (Echinacea purpurea (L.) Moench.) dopiero zaczyna rozkwitać, za to będzie kwitła nawet do października.
 
Krwawnik ogrodowy 'Moonshine' (Achillea 'Moonshine') rozpoczyna kwitnienie na przełomie maja i czerwca i kwitnie przez cale lato. Siarkowożółte kwiaty zebrane w podbaldachy, wyrastają ponad kępę szarozielonych liści.

Gdy nacieszyłam się już widokiem kwiatów przy fontannie, tej na wprost wejścia, poszłam w kierunku rosarium, gdzie rosną tysiące róż w rozmaitych kolorach.

Ogród różany (Różanka) w poznańskim Botaniku

Chociaż pojedyncze róże były piękne, to jednak odniosłam wrażenie, że okres ich świetności ma się ku końcowi. A może róże po prostu takie są - wymagają stałej pielęgnacji i usuwania zwiędłych kwiatów?
Och, Mały Książę, miałeś tylko jedną różę...

róża Gemma
Róża (Rosa L.) – rodzaj krzewów należących do rodziny różowatych (Rosaceae). Znanych jest 150-200 gatunków występujących na półkuli północnej. Róże zostały udomowione jako rośliny ozdobne co najmniej 5 tysięcy lat temu.

Ogród różany w poznańskim Botaniku
Dość prędko minęłam różany ogród zmierzając do fontanny tancerki, ciekawa, jaką będzie miała "widownię". Z trzech stron fontannę okalały rabaty żółtych i pomarańczowych nagietków lekarskich.

Fontanna tancerki w Ogrodzie Botanicznym w Poznaniu
W drugim "rzędzie" zasiadły floksy wiechowate, które dopiero zaczynają kwitnąć. Tuż obok rosną białe "pióropusze"- to parzydło leśne (opisałam je tutaj).

Ogród Botaniczny w Poznaniu
Później udałam się do miejsca gdzie znajdują się kwatery z roślinnością kserotermiczną. Byłam ciekawa jak wygląda teraz ożota zwyczajna. Już myślałam, że została usunięta, ale okazało się, że jeszcze nie zawiązała pąków kwiatowych. Przedstawiam zatem inne rośliny.

przetacznik zwodny, przetacznik wiechowaty, Veronica paniculata
Przetacznik zwodny, przetacznik wiechowaty (Veronica paniculata L.) – gatunek rośliny z rodziny babkowatych (Plantaginaceae). Kwitnie od czerwca do sierpnia.
Rumian żółty, rumian barwierski(Anthemis tinctoria L.) – gatunek rośliny z rodziny astrowatych. W Polsce często spotykany na północy kraju, rzadziej na południu. Zakwita późnym latem.
Len włochaty (Linum hirsutum L.) – gatunek rośliny z rodziny lnowatych (Linaceae). Kwiaty duże, tworzące wierzchotkowaty kwiatostan. Płatki korony niebieskie, szerokie. Kwitnie od czerwca do sierpnia.

Ruszyłam dalej. Niestety, nie zawsze znajdowałam tabliczkę z nazwą gatunkową danej rośliny (po prostu jej nie było!). Na przykład ta na zdjęciu poniżej - duża, zielona, niemal półkulista kępa poprzetykana żółtymi kuleczkami kwiatów, niczym lampa światłowodowa. Przeszukawszy Internet wydało mi się, że jest to to pochodząca z Australii kraspedia kulista (Craspedia globosa), choć wg najnowszej taksonomii nosi nazwę Pycnosorus globosus. Gatunek ten zaliczany jest do rodzaju Pycnosorus, liczącego 8 gatunków. Miałam jednak pewne wątpliwości i pomyślałam, że być może jest to jakiś inny gatunek owej kraspedii.
Rok później pojawiła się tabliczka przy tej roślinie. I tak dowiedziałam się, że jest to santolina rozmarynolistna.

Santolina rozmarynolistna (Santolina rosmarinifolia) - gatunek sucholubnej rośliny z rodziny astrowatych, pochodzącej z południowo-zachodniej Europy. Jest to gęsty, zwarty, zimozielony krzew o wysokości do 60 cm, uprawiany jako roślina okrywowa i ozdobna.
Santolina rozmarynolistna (Santolina rosmarinifolia) - kwiaty rurkowate, guziczkowate, żółte, ok. 1,5 cm średnicy, unoszące się na smukłych łodygach ponad liśćmi. Liście wąskie, aromatyczne, zielone, przypominające liście rozmarynu.

Skrzyp olbrzymi wyrósł przez te dwa miesiące osiągając wysokość ok. 1 m. Ze zdziwieniem dostrzegłam kłosy zarodnionośne na szczytach niektórych pędów...

Skrzyp olbrzymi (Equisetum telmateia Ehrh.) – gatunek należący do rodziny skrzypowatych. Kłos zarodnionośny długości 4-8 cm, z pustym środkiem i zaokrąglonym wierzchołkiem. Złożony z tarczowatych liści zarodnionośnych, po których spodniej stronie znajduje się po kilka zarodni.
Skrzyp olbrzymi (Equisetum telmateia Ehrh.) - to najokazalszy skrzyp spośród występujących poza strefą tropikalną. W Polsce występuje rzadko, przede wszystkim na pogórzu i w północnej części kraju.

Przy tych roślinach również nie było tabliczki z nazwą gatunkową. Mogę tylko przypuszczać, że jest to jakiś czosnek.

Czosnek (Allium L.) – rodzaj roślin z rodziny amarylkowatych (Amaryllidaceae), dawniej zaliczany do osobno wyodrębnianej rodziny czosnkowatych (Alliaceae) lub liliowatych (Liliaceae). Obejmuje około 700 gatunków rosnących w stanie dzikim na całej półkuli północnej, przede wszystkim w strefie umiarkowanej.

I tu nie było tabliczki. Nie mogłam też podejść bliżej. Rośliny posadzono na obrzeżu alpinarium.
Później dowiedziałam się, że jest to ostrogowiec czerwony.

Ostrogowiec czerwony (Centranthus ruber = Valeriana Coccinea) - gatunek rośliny należący do rodziny kozłkowatych. W naturalnych siedliskach występuje w basenie Morza Śródziemnego oraz w Zatoce San Francisco. Kwitnienie rozpoczyna się w maju i trwa do sierpnia.

I jeszcze raz (a właściwie dwa razy) widok na otoczenie fontanny tancerki przed pawilonem ekspozycyjno-dydaktycznym (właśnie uzmysłowiłam sobie, że jeszcze w nim nie byłam!). Pierwsze zdjęcie zrobiłam krótko po godzinie 14, drugie - półtorej godziny później, gdy już zmierzałam ku wyjściu. Wydaje mi się, że zmiana kąta padania światła jest widoczna.

Fontanna tancerki w Ogrodzie Botanicznym w Poznaniu
Fontanna tancerki w Ogrodzie Botanicznym w Poznaniu
Lawenda (Lavandula L. ) – rodzaj roślin z rodziny jasnotowatych. Obejmuje ponad 40 gatunków. Pochodzą one z obszaru śródziemnomorskiego od Wysp Kanaryjskich po Indie. Półkrzew o wysokości od 50 do 90 cm. Kwitnie od lipca do sierpnia.
Na koniec jeszcze raz odwiedziłam fontannę (na wprost wejścia) otoczoną pięknymi rabatami kwiatów. Właśnie tam znalazłam niezwykłe pysznogłówki szkarłatne, które niedawno pokazałam.
 
Rabata wokół fontanny na wprost wejścia do ogrodu botanicznego w Poznaniu



Mikołajka nadmorskiego także sfotografowałam, ale przedstawiłam go w oddzielnym wpisie - TUTAJ.

Dodam jeszcze, że w tym, jak i wielu innych postach, w podpisach pod zdjęciami znajdują się linki prowadzące do stron zawierających informacje o danej roślinie.
Jak wyglądał Ogród Botaniczny 1 maja zobacz TUTAJ.


e07.53.  (58)


ogród botaniczny poznań zdjęcia, fontanna tancerki ogród botaniczny, krwawnik ogrodowy żółte kwiaty, len włochaty wygląd zdjęcia, kolorowe rabaty kwiatowe zdjęcia, skrzyp olbrzymi zdjęcia, kraspedia kulista żółte kuleczki, Pycnosorus globosus zdjęcia informacje, ogród różany zdjęcia, rumian żółty wygląd zdjęcia, kwiaty w ogrodzie botanicznym, ogród botaniczny chwile zachwycone, rabaty kwiatów chwile zachwycone,


15 komentarzy:

  1. Sliczne zdjecia:) tez lubie ten ogrod. Poza tym jest bezplatny, a to rzadkie niestety...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Ogród Botaniczny w Poznaniu jest wspaniały (co prawda nie widziałam innych, więc nie mam porównania). Dziękuję i pozdrawiam

      Usuń
  2. Cudowne miejsce, przepiękne zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawie jak Zaczarowany Ogród :-) Dziękuję, bardzo się cieszę!

      Usuń
  3. Bardzo ładny i ciekawy reportaż. Masa kwiatów, to i owadów pewnie jest sporo :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję! Żałuję, że nie mogę odwiedzać częściej Botanika, ale sądzę, że wkrótce będzie jeszcze piękniejszy. Pamiętam swój pobyt we wrześniu ubiegłego roku. Kwitło wówczas bardzo dużo kwiatów i było mnóstwo motyli.

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. Tak, można tam bardzo miło spędzić czas, znaleźć ławeczkę, poleżeć na trawie lub "zagubić" się pośród pięknej roślinności.

      Usuń
  5. Te nieoznaczone to może być kozłek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprawdziłam na innych zdjęciach. Niestety, to chyba nie może być kozłek lekarski - te rośliny z Botanika w ogóle nie mają pierzastosiecznych liści. Ale dziękuję za trop - teraz może rozpoznam przynajmniej kozłka :-)

      Usuń
    2. Dowiedziałam się wreszcie co to za roślina. To ostrogowiec czerwony z rodziny... kozłkowatych! Teraz mogę podpisać zdjęcie :-)

      Usuń
  6. Ależ tam jest pięknie. Muszę się kiedyś wybrać. Tyle razy zamierzałam tam pojechać:):):)

    OdpowiedzUsuń