7 września 2017

Skamieniała rafa cz.1

I znów odwiedziłam Egipt. Znalazłszy się na terenie hotelu w okolicy Marsa Alam zmartwiłam się (zmartwiałam!) widząc roślinność zbyt skąpą jak na moje fotograficzne oczekiwania. Niemal wszystkie rośliny widziałam już wcześniej, pomyślałam więc, że aparat na niewiele się przyda.
Nie byłabym jednak sobą, gdybym nie odnalazła jakiegoś skarbu  ;-) . Na szczęście nie musiałam wydobywać go z ziemi. Znajdował się na brzegu morza, trzeba było tylko go wypatrzyć.
Nie bardzo wiem, co dokładnie przedstawiają poniższe zdjęcia, ale chyba nie popełnię błędu, jeśli powiem, że są to skamieniałości organizmów rafotwórczych. A jakich dokładnie? Czy pochodzących sprzed kilkudziesięciu, kilkuset, a może wielu tysięcy lat?? Liczę na odzew jakiegoś znawcy tematu.
Tymczasem podaję garść informacji o Morzu Czerwonym i rafie.

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam

Morze Czerwone o wydłużonym, wrzecionowatym kształcie, powstało w eocenie, około 40 milionów lat temu na skutek tektonicznego pęknięcia skorupy ziemskiej. Przed powstaniem Ryftu Morza Czerwonego płyta afrykańska i arabska stanowiły całość.

S

Wzdłuż wybrzeża Morza Czerwonego występuje rafa koralowa, która rozciąga się na długości ponad dwóch tysięcy km. W większości jest to rafa przybrzeżna, czyli skaliste, przybrzeżne grzędy, zbudowane z wapiennych szkieletów koralowców, a także małży, ślimaków i szczątków ryb, leżące blisko brzegu. Rafa przybrzeżna często tworzy długi wał równoległy do brzegu, tzw. barierę koralową.

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam

Powierzchnia Morza czerwonego wynosi 460 tys. km2, objętość 201 tys. km3, średnia głębokość 437 m, maksymalna głębokość 3040 m, długość 1932 km, szerokość 150-300 km. Linia brzegowa słabo rozwinięta.

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam

Temperatura wód powierzchniowych Morza Czerwonego waha się latem od 27°C do 32°C, zaś zimą od 18°C do 27°C. Zasolenie morza 37-42‰, zasolenie wód przydennych, w zagłębieniach ryftowych, wynosi 250-280 ‰.

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam

Do Morza Czerwonego nie uchodzi żadna rzeka, jego otoczenie stanowią głównie obszary pustynne. Rybołówstwo jest słabo rozwinięte, prowadzi się jednak wydobycie pereł i korali. W Zatoce Sueskiej eksploatowane są złoża ropy naftowej.

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam

Brak dopływu słodkich wód z rzek i ograniczona ilość wody wymienianej z Oceanem Indyjskim powoduje duży wzrost zasolenia – jeden z najwyższych spośród mórz na Ziemi (38 promili, podczas gdy w oceanach stopień zasolenia wynosi 35 promili).

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam

Temperatura wody w Morzu Czerwonym mierzona na powierzchni, w zależności od pory roku i szerokości geograficznej, waha się od 20 do 32°C. Również w głębinach jest ona ciepła - nawet na głębokości 100 m ma temperaturę ok. 20-21°C.
Jest to najcieplejsze i najbardziej słone morze świata.

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam
Należy do najważniejszych w świecie morskich szlaków transportowych, przechodzi tędy ok. 15% przewozów światowych. Do głównych portów należą: Suez (Egipt), Port Sudan (Sudan), Dżudda, Janbu al-Bahr (Arabia Saudyjska), Massaua (Etiopia) i Al-Hudajda (Jemen).

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam

Istnieje kilka hipotez co do pochodzenia nazwy Morza Czerwonego:
  1. Woda Morza Czerwonego przez cały rok sprawia wrażenie, że jest koloru zielono-niebieskiego, jednakże podczas zakwitu sinic Trichodesmium woda wydaje się czarno-brązowa,
  2. Od nazwy ludu Himyaritów żyjącego w starożytności na jego wybrzeżach, którzy sami nazywali siebie Czerwonymi,
  3. Niektórzy twierdzą, że słowo czerwony oznaczało w niektórych językach azjatyckich kierunek południowy (Herodot raz użył określenia Morze Południowe zamiast Morze Czerwone),
  4. Starożytni Egipcjanie nazywali Pustynię Arabską czerwoną ziemią lub czerwonym lądem, stąd morze ograniczające te ziemie nazwali czerwonym,
  5. Obecnie przewodnicy we współczesnym  Egipcie twierdzą, że nazwa morza pochodzi od raf koralowych, których większość w tym morzu ma zabarwienie czerwonawe.

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam

Rafa powstaje z nagromadzonych szkieletów organizmów morskich, które zostają utwardzone przez znajdujące się w wodzie morskiej sole mineralne (przede wszystkich węglan wapnia).
Do najważniejszych organizmów rafotwórczych należą koralowce (stąd nazwa „rafa koralowa”), ale swój wkład w tworzeniu tych formacji mają też m.in. mięczaki, glony czy otwornice.
Czerwonomorskie rafy koralowe mają 5-7 tysięcy lat.

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam

Organizmy rafotwórcze – organizmy roślinne i zwierzęce, których obumarłe szkielety wapienne tworzą rafy. Występują zazwyczaj masowo, tworząc kolonie. Należą do nich m.in. koralowce (zwłaszcza madrepory), otwornice, pierścienice, mięczaki czy mszywioły. Z organizmami rafotwórczymi związane są w różny sposób liczne gatunki roślin i zwierząt zamieszkujących w szczelinach raf, a także takie, które żyją z nimi w symbiozie, pasożytują na nich lub odżywiają się nimi (np. gąbki, małże).

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam

Organizmy rafotwórcze odgrywają znaczącą rolę w budowie skorupy ziemskiej, kopalne stanowią skamieliny przewodnie.

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam

Szczątki rafy koralowej, skamieniałości rafy - Morze Czerwone, Egipt, Marsa Alam

Znalazłam bardzo dużo skamielin i zrobiłam wiele zdjęć, dlatego ciąg dalszy nastąpi...




Więcej informacji w źródłach - link 1, link 2, link 3, link 4, link 5, link 6, link 7,


Zobacz również wpisy:
  1. Skamieniała rafa cz. 2  
  2. Skamieniała rafa cz. 3
  3. Rafa, której wyrzekło się morze
  4. Spacer po dnie Morza Czerwonego
  5. Przydacznia niebieska z Morza Czerwonego


t80.33.  (81)


rafa skamieniałości, rafa morze czerwone, red sea reef, skamieniałości zdjęcia, rafa skamieniałości chwile zachwycone, rafa morze czerwone zdjęcia, Red Sea reef photos, skamieniałości zdjęcia chwile zachwycone, rafa Egipt skamieniałości,

16 komentarzy:

  1. Bardzo, bardzo ciekawe, ale niestety nie potrafię niczego powiedzieć na ich temat...

    OdpowiedzUsuń
  2. O rany!!! Chybabym spedzila taki urlop pelzajac po plazy z nosem przy tych cudach!
    Uwielbiam szukac i ogladac rózne kamerdolce, skamieniale muszle i inne twory morza - ale takiej masy to jeszcze nigdy nie widzialam. To byla jakas jedna plaza czy jest tak na wielu w Egipcie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wyobraź sobie, że jakoś nikt nie interesował się tymi skamieniałościami, co najwyżej muszlami, z których układano serca z napisem I love Egypt w środku). Taką plażę spotkałam po raz pierwszy.

      Usuń
    2. Ehhh, bo ludzie to slepe sa, a z reszta moze to i dobrze, bo by zaraz wydlubali i wyniesli, zeby na telewizorze sobie postawic.
      Cudna ta plaza.

      Usuń
  3. Zawsze chciałam rafę koralową zobaczyć na żywca. Zrobiłaś zachwycające i bardzo ciekawe zdjęcia. Tyle kształtów. No przepiękne. <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że Ci się podobało :-) Pozdrawiam

      Usuń
  4. Uuu, no widzę, że grubo :) Fajnie, też bym się chciał kiedyś wybrać w te rejony :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam kciuki, żeby szybko się spełniło :-)

      Usuń
  5. Temperatura wody w morzy wynosi do 32 stopni?? Niemożliwe. Podgrzewają ją dla turystów? :-)
    Skamieliny wyglądają bardzo ciekawie i budzą we mnie wielorakie skojarzenia. Patrząc na Twoje fotografie, Aniko, zobaczyłem rozsypane chrupki w formie kratek, specjalną siatkę, którą wciska się w ziemię, by po trawie mogły jeździć samochody, i papierową harmonijkę wyjętą z filtru powietrza. Zobaczyłem też kawałek starego próchniejącego pnia, od którego oderwie się korę.
    Więc spodobało Ci się w Egipcie, skoro wróciłaś? Napisz parę słów, proszę, jak znosiłaś wysoką temperaturę powietrza i czy to podgrzewane morze nie było aby za ciepłe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Woda jest naprawdę bardzo ciepła - słoneczko podgrzewa :-) Widząc pierwszą skamielinę odniosłam podobne wrażenie, ale gdy zorientowałam się co to jest, co to może być - przeszedł mnie dreszczyk prehistorii ;-)
      "Więc spodobało Ci się w Egipcie, skoro wróciłaś?" - nie rozumiem pytania. Wakacje się skończyły, trzeba było wrócić. Ale podobało mi się. O wrażeniach napiszę jeszcze.

      Usuń
    2. Przepraszam, źle sformułowałem pytanie. Chodziło mi o to, że tegoroczne wakacje są Twoimi drugimi - jeśli dobrze pamiętam - spędzonymi w Egipcie.
      Czekam na opis wrażeń, Aniko.

      Usuń
    3. Drugimi w okolicy Marsa Alam, czwartymi (ostatnimi?) w Egipcie.

      Usuń
  6. "zmartwiłam się (zmartwiałam!) widząc roślinność zbyt skąpą, jak na moje fotograficzne oczekiwania." :))) Zdjęcia super!! A tak myślałem, co się dzieje, że Cię nie ma, a tu proszę -Egipt :)
    Marek z Wlkp.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdjęcia są raczej dokumentalne. Mam nadzieję, że widać to co trzeba. Liczę na to, że zajrzy tu kiedyś jakiś zoolog archeologiczny albo archeolog zoologiczny ;-)
      Jestem, jestem, działam i... nie nadążam ze wszystkim.
      Komentarze czytam, ale ciągle brakuje mi czasu na szybkie odpisywanie. Przepraszam wszystkich za opóźnienia z mojej strony. Pozdrawiam

      Usuń
    2. Tak. Widziałem to, są w stylu dokumentalnym. Ale mi się podobają. // Ja nie pomogę, nie ta działka, wiadomo .. odwrotność lewego ;)
      Marek z Wlkp.

      Usuń