5 lipca 2013

Kwiat bodziszka łąkowego


Jak obiecałam, dziś przedstawiam bodziszka łąkowego. Jego kwiaty są niebieskie, czasem z lekkim fioletowawym zabarwieniem. Oczywiście, wydają się mniej lub bardziej intensywnie niebieskie, w zależności od pory dnia i pogody. Zrobiłam sporo zdjęć tej rośliny, dlatego dziś pokazuję tylko zdjęcia samych kwiatów, a wygląd całości pokażę przy innej okazji. Wikipedia podaje, że średnica kwiatów bodziszka dochodzi do 3 cm. Cóż, "moje" miały więcej (oceniam, że ponad 3 do 4 cm średnicy).
A wracając do bodziszka bladego (łąkowego albinosa?), o którym niedawno pisałam - chyba widać pewne różnice w wyglądzie pręcików i słupka? Choćby kolorystyczne.

Bodziszek łąkowy (Geranium pratense L.)
odziszek łąkowy (Geranium pratense L.)

Bodziszek łąkowy (Geranium pratense L.)
Bodziszek łąkowy (Geranium pratense L.)
Bodziszek łąkowy (Geranium pratense L.) - wygląd słupka i pręcików
Bodziszek łąkowy (Geranium pratense L.) - wygląd słupka i pręcików

Nieopodal bodziszka bladego(?), także w miejscu mocno nasłonecznionym znalazłam jeszcze niewielką (mniejszą i niższą) kępkę roślin o bardziej fioletowym zabarwieniu. Pręciki zupełnie inne niż u bodziszka łąkowego znów każą mi się zastanowić (i poszperać) czy nie jest to jeszcze jakiś inny gatunek.

Ten bodziszek ma płatki bardziej fioletowe i inne pręciki w porównaniu do łąkowego
Bodziszek (czy to też łąkowy?). Wygląd słupka i pręcików


Może znajdzie się ktoś, kto pomoże rozwikłać zagadkę bodziszka? Z góry dziękuję za podpowiedzi.

-----------------------

Kwiaty bodziszka łąkowego (Geranium pratense L.)  wyrastają po dwa na szczycie łodygi i jej odgałęzień. Mają średnicę do 3 cm, ich kielich składa się z 5 trwałych ostro zakończonych działek. Korona składa się z 5 dużych jajowatych fioletowej lub niebieskiej barwy płatków, które są orzęsione u nasady. W środku kwiatu pojedynczy słupek z pięciodzielnym znamieniem i wydłużoną szyjką oraz 10 pręcików w dwu okółkach. Nitki pręcików mają nasady trójkątne i rozszerzone. Miodniki znajdują się u nasady pręcików zewnętrznego okółka.
Kwitnie od czerwca do sierpnia.


bodziszek łąkowy, bodziszek blady, słupek i pręciki bodziszka, kwiat bodziszka, niebieskie duże kwiaty, niebieskofioletowe kwiaty, Geranium pratense, bodziszkowate 

2 komentarze:

  1. Pierwsze zdjęcie i dwa ostatnie - jak dla mnie świetne i chyba najlepsze w zestawieniu :) Ale i detale ciekawie pokazane. Szkoda, że egzemplarz z pasażerami trochę dziurawy (jeszcze wypadną!) ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwsze też mi się (wreszcie) podoba (po przeszkoleniu ćwiczę tryb P. Co do reszty, mam podejrzenie, że kolor kwiatów zależy także od pory dnia i oświetlenia, kiedy to bawię się suwakami :-). Bardzo, bardzo dziękuję za wszelką pomoc. Pozdrawiam :-)

      Usuń