9 czerwca 2014

Przymiotno białe


Kwiaty przymiotna białego mogą kojarzyć się ze stokrotkami lub rumiankiem - mają podobną wielkość, żółty środek i wokół dużo białych "płatków" (tak naprawdę to kwiaty języczkowe). Jednak najczęściej są to dość wysokie rośliny, a liczne białe lub lekko różowe "płatki" są bardzo wąskie. W Polsce występuje kilkanaście gatunków przymiotna. Lubię je - pięknie dekorują łąki i nieużytki, a niektóre gatunki także uprawiane są w ogrodach.
Poszukując informacji o tej roślinie natknęłam się na zdjęcia i (niejednoznaczne) opisy, które mogą wskazywać, że jest to jednak przymiotno gałęziste, przez niektórych botaników uważane za podgatunek przymiotna białego.

Kwiaty przymiotna białego (Erigeron annuus (L.) Pers) zebrane są w liczne koszyczki, te zaś z kolei w baldachokształtną wiechę.
Przymiotno białe (Erigeron annuus (L.) Pers) jest rośliną owadopylną i wiatrosiewną. Kwitnie od czerwca do października.
Wewnątrz koszyczka znajdują się żółte obupłciowe kwiaty rurkowe. Przymiotno białe (Erigeron annuus (L.) Pers) z rodziny astrowatych - pokrój rośliny
Przymiotno białe (Erigeron annuus (L.) Pers) w Polsce występuje pospolicie zarówno na niżu, jak i w niższych położeniach górskich.
Łodyga i liście przymiotna białego (Erigeron annuus (L.) Pers) są owłosione. 
Brzeżne kwiaty języczkowe o długich, wąskich, płaskich, rozpostartych języczkach są czerwonoliliowe lub białe (rzadziej), tworzą dwa szeregi. Wszystkie są kwiatami żeńskimi powstałymi z płatków korony i pełnią rolę powabni.
Listki okrywy przymiotna białego tworzą 2-3 szeregi, wszystkie są niemal tej samej długości, są ostro zakończone i nagie lub słabo owłosione. Przymiotno białe (Erigeron annuus (L.) Pers)
Pąki kwiatowe i liście siedzące przymiotna białego (Erigeron annuus (L.) Pers)
Wewnątrz koszyczka znajdują się żółte obupłciowe kwiaty rurkowe. Przymiotno białe (Erigeron annuus (L.) Pers)
Przymiotno białe (Erigeron annuus (L.) Pers)
Przymiotno białe (Erigeron annuus (L.) Pers)
Łodyga przymiotna białego jest prosta, ulistniona, w górze gałęzista, o wysokości (20)30-100(150) cm. Jest dość obficie ulistniona i rzadko, odstająco owłosiona.
Przymiotno białe rośnie w miejscach ruderalnych, na przydrożach, ugorach, na suchych murawach oraz w uprawach rolniczych jako chwast.


------------------------




Przymiotno białe (Erigeron annuus (L.) Pers) – gatunek roślin należący do rodziny astrowatych.

W Polsce jest kenofitem i występuje pospolicie zarówno na niżu, jak i w niższych położeniach górskich. Nie podlega ochronie.

Pochodzi z Ameryki Północnej. Po odkryciu Ameryki jako gatunek zawleczony rozprzestrzenił się na znacznej części kuli ziemskiej. Obecnie stwierdzono jego występowanie w Afryce (wyspa (Reunion), w Azji (Turcja, Kaukaz, Chiny, Korea, Indie), w Nowej Zelandii, w Ameryce Środkowej (Nikaragua, Panama), oraz w niemal całej Europie. Zwiększył także obszar swojego występowania w Ameryce Północnej o rejony, na których wcześniej nie występował (Kolumbia Brytyjska w Kanadzie, stany: Idaho, Oregon, Waszyngton, Kalifornia, Utah w USA) i nadal rozprzestrzenia się na pozostałych kontynentach świata.

Łodyga - prosta, ulistniona, w górze gałęzista, o wysokości do (20)30-100(150) cm. Jest dość obficie ulistniona i rzadko, odstająco owłosiona.

Liście - dolne są odwrotnie jajowate, lub eliptyczne, gruboząbkowane, o nasadzie klinowato zbiegającej w długi ogonek. Liście górne (łodygowe) szerokolancetowate lub lancetowate, grubo lub drobno ząbkowane lub prawie całobrzegie, wszystkie owłosione, siedzące.

Kwiaty - kwiatostan złożony. Kwiaty zebrane w liczne koszyczki, te zaś z kolei w baldachokształtną wiechę. Koszyczki mają szerokość 15-20 mm i dołem zwężają się. Szczytowy koszyczek wyrasta niżej od pozostałych. Listki okrywy tworzą 2-3 szeregi, wszystkie są niemal tej samej długości, są ostro zakończone i nagie lub słabo owłosione. Brzeżne kwiaty języczkowe o długich, wąskich, płaskich, rozpostartych języczkach są czerwonoliliowe lub białe (rzadziej), tworzą dwa szeregi. Wszystkie są kwiatami żeńskimi powstałymi z płatków korony i pełnią rolę powabni. Długość kwiatów języczkowych jest równa średnicy koszyczka. Wewnątrz koszyczka znajdują się żółte obupłciowe kwiaty rurkowe.
Kwitnie od czerwca do października.

Owoc - niełupka z puchem kielichowym. U kwiatów w zewnętrznym szeregu włoski puchu kielichowego wyrastają w jednym szeregu, u kwiatów z wewnętrznego szeregu w dwóch szeregach, przy czym włoski szeregu wewnętrznego są dużo dłuższe od włosków szeregu zewnętrznego)

Roślina jednoroczna lub dwuletnia lub bylina, hemikryptofit. Jest owadopylna i wiatrosiewna. Liczba chromosomów 2n = 26, 27, 36 (wyjątkowo 54).

Występuje w miejscach ruderalnych, na przydrożach, ugorach, w uprawach rolniczych jako chwast, na suchych murawach.

Przymiotno białe występuje w dwóch podgatunkach:
  • Erigeron annuus ssp. annuus – podgatunek typowy oraz
  • Erigeron annuus ssp. septentrionalis - przymiotno białe północne o lancetowatych, szerokoogonkowych liściach odziomkowych i dolnych łodygowych oraz o zwykle białych języczkach kwiatowych, krótszych od podgatunku typowego.

źródło 1, źródło 2

38400

przymiotno białe opis zdjęcia, przymiotno białe wygląd opis, przymiotno białe chwile zachwycone, kwiaty podobne do rumianka, białe podobne do stokrotki, Erigeron annuus zdjęcia opis, przymiotno gałęziste, przymiotno szczeciniaste, Erigeron ramosus,

15 komentarzy:

  1. Ładnie wyszło na tle nieba
    nie mogę znaleźć właściwości leczniczych tej roślinki , zresztą jest mi tak gorąco ,że nie mam dziś do tego cierpliwości , pierwsze linki jakie wyskakują dotyczą przymiotła kanadyjskiego
    zaglądam czasami tu http://www.panacea.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie znalazłam informacji o zastosowaniach leczniczych tej rośliny. Sądzę, że po prostu ich nie ma - to się zdarza :-) Dziękuję za komentarz i odwiedziny. Pozdrawiam

      Usuń
    2. Poszukajcie właściwości Przymiotna kanadyjskiego. To synonim białego. Ma pełno właściwości zdrowotnych.

      Usuń
  2. Dziękuję! Teraz juz wiem co mi narosło w ogrodzie!

    OdpowiedzUsuń
  3. w okresie kiedy kwitnie przy kontakcie ze skórą wystąpiło mi uczulenie coś w rodzaju poparzenia więc radzę uważać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będę uważać, choć z reguły staram się nie dotykać roślin, by ich nie uszkodzić, a może z ostrożności?

      Usuń
    2. Wszystko m o z e uczulić... Mnie nie uczula.

      Usuń
  4. Witam wszystkich Miłośników Ogrodów ��
    Wreszcie znalazłam nazwę tego chwastu, który zarasta ogródek i każde wolne miejsce na rabacie; w porównaniu do niecierpka gruczołowatego, który przecież jest wpisany do rejestru roślin wypierających rodzime gatunki i traktowany jako roślina szkodliwa, przymiotno białe dla mnie jest sto razy silniejszym nieużytkiem! Jest wszędzie; w trawie, na drodze, na łąkach, na polach uprawnych. Nie polecam! Nie wprowadzajcie go celowo na swoje rabaty. Pozdrawiam, Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ponieważ nie mam ogrodu, przymiotno widuję na łąkach i nieużytkach, gdzie nie zauważyłam jego ekspansywności. Odnoszę wrażenie, że dziko rosnące gatunki wzajemnie trzymają się w ryzach, natomiast koszenie ich zubaża różnorodność i jakby daje fory pewnym gatunkom, np. nawłoci czy wrotyczowi. Oczywiście, nie jestem znawcą, a jedynie amatorem owych nieużytków. Pozdrawiam

      Usuń
    2. Witam ponownie ��
      Ja dostałam kilka sadzonek przymiotna od Sąsiadki i nieświadoma czynu zasadziłam je w kilku miejscach - nawet mi się spodobało, małe asterki na długich łodygach... Wyglądały malowniczo wsród lilii, dalii, róż i lawendy. A resztę opisałam w poście powyżej ��
      Nawłoć też "zawitała" do mojego ogrodu - trzymam ją w ryzach i kontroluję;
      Serdeczności,
      Anna

      Usuń
    3. Malowniczości i uroku pośród kwiatów ogrodowych, przymiotnu nie można odmówić - widziałam takie kompozycje w przyblokowych ogródkach :-) Pozdrawiam

      Usuń
  5. Hejka :)
    Szukam w necie informacji , bo koleżanka napisała mi, że ususzona działa przeciw łupiezowo i łojotowo. Tylko nie wiem czy kwiaty czy cała. Jak się dowiem to dopiszę. :) Mam ją u siebie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak działa przymiotno kanadyjskie nie przymiotno białe. Polecam stronę dr Różańskiego on wspomina właśnie o przymiotnie kanadyjskim o takim jego zastosowaniu.
      Białe, z tego co dotąd udało mi się ustalić, nie ma zastosowania w ziołolecznictwie.

      Usuń
  6. Dostałam informację że działa lecznicze przy cukrzycę. Tylko szukam w jaki sposób korzystać i jeszcze nie znalazłam. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń