22 czerwca 2014

Lunaria kwitnąca. W kwietniu

Miesiącznica roczna (Lunaria annua)

Miesiącznica roczna kwitnie od kwietnia do czerwca. Jak dotąd spotykam ją tylko na Łące Niespodzianek, mimo, że jesienią jej nasiona rozsiałam na innych łąkach. W tym roku wyrosła tylko w zacienionym miejscu pod drzewem. Jej kwiaty przybrały dość intensywny fioletowy kolor. Wydaje mi się, że właśnie w kwietniu rośliny kwitły najobficiej - niedawno znów je odwiedziłam, ale fioletowe kwiaty były już nieliczne.

Miesiącznica roczna (Lunaria annua) z rodziny kapustowatych (fot. 22 kwietnia)

Miesiącznica roczna (Lunaria annua) z rodziny kapustowatych  fot. 22 kwietnia
Liście miesiącznicy rocznej mają sercowaty kształt, na brzegu lekko kolczasto ząbkowane, krótko owłosione. Dolne liście  są długoogonkowe, środkowe krótkoogonkowe, a górne siedzące  (fot. 8 kwietnia)
Łodyga miesiącznicy rocznej jest owłosiona (fot. 8 kwietnia)
Miesiącznica roczna (Lunaria annua) z rodziny kapustowatych fot. 8 kwietnia
Miesiącznica roczna (Lunaria annua)  fot. 22 kwietnia
A pod koniec marca, gdy jeszcze kwitła cebulica syberyjska (Scilla siberica), miesiącznica roczna wyglądała dość niepozornie, lecz jej ciemnozielone, sercowate liście rozpoznawałam na pierwszy rzut oka.

Miesiącznica roczna (Lunaria annua)  fot. 26 marca
Miesiącznica roczna (Lunaria annua)  fot. 15 kwietnia
Miesiącznica roczna (Lunaria annua)  fot. 15 kwietnia
Miesiącznica roczna (Lunaria annua)  fot. 15 kwietnia


Opis botaniczny miesiącznicy rocznej przedstawiłam przy okazji prezentowania jej srebrno-białych owoców (link), a zdjęcia tej rośliny w różnych fazach rozwoju pokazywałam już kilkukrotnie

42005

miesiącznica roczna zdjęcia,  Lunaria annua  judaszowe srebrniki, judaszowe srebrniki miesiącznica, srebrzyste okrywy nasion, miesiącznica chwile zachwycone zdjęcia, rośliny do suchych bukietów, fioletowe kwiaty 4 płatki, fioletowe kwiaty kapustowate, miesiącznica roczna łodyga liście 

3 komentarze:

  1. Za sprawą tej miesiącznicy , znalazłam Twój blog :) to już zaglądam prawie pół roku do Ciebie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Miesiącznica rośnie dziko na trasie spacerowo/rowerowej ze Szczawnicy do Czerwonego Klasztoru. Przepięknie pachnie wieczorem.

    OdpowiedzUsuń