2 października 2014

Piękny jesteś, admirale!

Rusałka admirał (Vanessa atalanta) - motyl dzienny z rodziny rusałkowatych (Nymphalidae)

W pierwszy jesienny weekend pogoda dopisała, pojechałam więc jak zwykle do Mojego Lasu. Gdybym miała wymienić trzy najczęściej występujące tam gatunki drzew, to byłyby to: sosna, brzoza i czeremcha zwyczajna. Wiosną czeremchy obsypały się białymi kwiatami, ale teraz ich owoce są już czarne, a co niektóre liście zaczęły zmieniać kolor - z pięknego jasnozielonego na różne odcienie żółci.
Tego urodziwego motyla z wyraźnym, barwnym wzorem na skrzydłach, który usiadł na żółtym liściu czeremchy zauważyłam od razu - to rusałka admirał. Widziałam co najmniej pięć osobników - wszystkie w pobliżu czeremch. I wszystkie pasły się sokiem wysysanym z bardzo dojrzałych owoców, albo wygrzewały w promieniach słońca siedząc na liściach tych drzew. W żadnym źródle nie znalazłam informacji, że rusałka admirał żywi się owocami czeremchy, zatem przedstawiam dowód, że tak właśnie jest. Przedstawiam zdjęcia kilku okazów sfotowane w ciągu dwóch weekendowych dni - motyle były tak zajęte spijaniem soków, a potem odbywały sjesty na liściach, że mogłam zrobić mnóstwo zdjęć. Dla mnie to także była uczta.

Rusałka admirał (Vanessa atalanta) to jeden z największych i najpiękniejszych polskich motyli dziennych
Rusałka admirał (Vanessa atalanta) z rodziny rusałkowatych (Nymphalidae), rodzaj Vanessa - rozpiętość skrzydeł  od 5,8 do 6,4 cm
Rusałka admirał (Vanessa atalanta) - a więc kiedy ja obserwowałam tego motyla (i fotowałam go), on również... patrzył na mnie. Chociaż ów kontakt wzrokowy odkryłam dopiero podczas oglądania zdjęć w powiększeniu, przyznaję, zaskoczyło mnie to i... poruszyło. Miło było pomyśleć, że oto jeden z cudów natury obdarzył mnie spojrzeniem.
Rusałka admirał (Vanessa atalanta) - na przedniej parze czarnych skrzydeł widnieje czerwona, skośna przepaska, u wierzchołków białe plamy. Na tylnej parze skrzydeł pomarańczowy (czerwony?) pasek brzegowy ozdobiony rzędem znaków. Brzegi skrzydeł białe.
Rusałka admirał (Vanessa atalanta)posiada bardzo charakterystyczne ubarwienie skrzydeł. Choć nie bardzo potrafię rozpoznać płeć, to przynajmniej dostrzegam pewne różnice w kształcie plam i układzie wzorów na skrzydłach. Być może zdjęcie przedstawia samca - ma ubytki w tylnych skrzydłach, może walczył? Samce są bardzo terytorialne - przeganiają inne motyle, nawet należące do innego gatunku.
Rusałkę admirała (Vanessa atalanta) można spotkać od kwietnia do listopada, o ile jest jeszcze słonecznie. Jest to motyl wędrowny, przylatuje z południa Europy.  Pierwsze pokolenie: lipiec-sierpień, drugie pokolenie (wrzesień-październik) jesienią odlatuje na południe Europy.
Rusałka admirał (Vanessa atalanta) należy do motyli wędrownych, które znalazły się w Europie Środkowej w wyniku wędrówki z południowego wschodu. Część osobników zimuje w Polsce.
Rusałka admirał (Vanessa atalanta) składa jaja na pokrzywach. Rośliny żywicielskie gąsienic to pokrzywa zwyczajna, pokrzywa żegawka, chmiel zwyczajny, czasem ostrożeń.
Rusałka admirał (Vanessa atalanta) żywi się słodkim sokiem z przejrzałych owoców (tutaj czeremchy zwyczajnej).
Rusałka admirał (Vanessa atalanta) ma brązowe, cętkowane oczy oraz czarno-białe czułki zakończone buławkami. Widoczne są też opuszczone głaszczki szczękowe.
Rusałka admirał (Vanessa atalanta) preferuje ogrody, sady, brzegi lasów i parki. Najczęściej można ją spotkać na przejrzałych owocach opadłych z drzew, na kwitnących drzewach i innych kwiatach. Unika otwartych przestrzeni.
Rusałka admirał (Vanessa atalanta) racząca się sokiem owocu czeremchy zwyczajnej. Motyle posiadają aparat gębowy typu ssącego. Rurkę ssącą tworzą silnie wydłużone, rynienkowate i złączone żuwki zewnętrzne.
Rusałka admirał (Vanessa atalanta) - po złożeniu skrzydeł nie jest już tak zjawiskowy, barwy są stonowane co ułatwia motylowi maskowanie się. Ten siedział z  zupełnie złożonymi skrzydłami i udawał, że go nie ma. Udało mi się jednak go wypatrzeć (zauważyłam czułki) - motyl pozwolił mi zrobić kilkanaście zdjęć i nawet nieco rozchylił skrzydła. Nie zdawałam sobie jednak sprawy, że on cały czas miał mnie na oku.


Dodane dużo później  16-03-2021

Rusałka admirał (Vanessa atalanta) - 1 lipca 2017, Mój Las





--------------------------




Rusałka admirał (Vanessa atalanta) – gatunek motyla z rodziny rusałkowatych (Nymphalidae), jeden z dwóch gatunków z rodzaju Vanessa (występujących w Polsce).    Ten "pierwszy" to rusałka osetnik, którego zaprezentowałam tutaj.
Gatunek obejmuje zasięgiem występowania Palearktykę oraz Amerykę Północną.
Jeden z najpiękniejszych motyli polskich. Występuje pospolicie na obszarze całego kraju.
Nie podlega ochronie.

Wygląd motyla
Rozpiętość skrzydeł 5,8-6,4 cm, długość przedniego skrzydła 2,5-3 cm.
Na przedniej parze czarnych skrzydeł widnieje pomarańczowo-czerwona, skośna przepaska, na tylnej pomarańczowy/czerwony pasek brzegowy.
Spodnia strona skrzydeł w brązowo-czarny wzór, ułatwiający maskowanie się.

Czas występowania -  od kwietnia do listopada, o ile jest jeszcze słonecznie.

Miejsca występowania -  szeroko rozpowszechniony, pojawia się nawet w centrum dużych miast. Preferuje ogrody, sady, brzegi lasów i parki - najczęściej przebywa na przejrzałych (fermentujących) owocach opadłych z drzew, na kwitnących drzewach i innych kwiatach. Unika otwartych przestrzeni.

Pokarm - imago żywi się słodkim sokiem z przejrzałych owoców m.in. śliwek, moreli i gruszek, a także nektarem kwiatów ostów, budlei Dawida, jeżyn, bluszczu i różnych roślin z rodziny astrowatych.

Rozród
Rusałka admirał wydaje 1-2 pokolenia. Pierwsze: lipiec-sierpień, drugie: wrzesień-październik. Jaja składane pojedynczo na pokrzywach rosnących w nasłonecznionych miejscach i już w czerwcu pojawiają się pierwsze gąsienice, które przeobrażą się w motyle, dając początek nowemu pokoleniu. Gąsienice drugiego pokolenia żerują na roślinach żywicielskich w sierpniu i wrześniu, a motyle drugiego pokolenia ukazują się we wrześniu i październiku. Jaja zielone. Gąsienice (o zmiennym ubarwieniu) budują sobie kryjówkę - nadgryzają liść pokrzywy przy ogonku. Ten opada i zwija się (powstaje namiocik) - gąsienica ukrywa się w nim, a następnie przepoczwarcza. Żeruje zwykle w nocy.
Rośliny żywicielskie gąsienic -  pokrzywa zwyczajna, pokrzywa żegawka oraz chmiel zwyczajny, czasem ostrożeń, rzadko osty.

Gatunek ten należy do motyli wędrownych, które znalazły się w Europie Środkowej w wyniku wędrówki z południowego wschodu. Pokolenie letnie najczęściej wędruje na południe w rejon Morza Śródziemnego (przelot na wysokości do 2000 m).
Część osobników w stanie hibernacji zimuje w Polsce m.in. na strychach, w budynkach gospodarskich itp.

Dymorfizm płciowy - występuje, ale nie znalazłam informacji na czym polega. Na podstawie oglądu poniższych wizerunków mogę jedynie stwierdzić, że odwłok samca jest smuklejszy. W naturze, jeśli motyl nie rozpostrze mocno skrzydeł, odwłok będzie i tak częściowo ukryty między nimi.





                                      

Samiec i samica rusałki admirała (Vanessa atalanta)     źródło




źródło 1, źródło 2, źródło 3, źródło 4

72 560

rusałka admirał, Vanessa atalanta, rusałka admirał zdjęcia opis, Vanessa atalanta wygląd opis, rusałka admirał chwile zachwycone, Vanessa atalanta chwile zachwycone, motyl czarno czerwono biały, motyl czarno pomarańczowy z białym, duży motyl czarno pomarańczowy, rusałka admirał jak wygląda, Vanessa atalanta opis zdjęcia,

2 komentarze:

  1. Piękne !
    Wyszły CI cudne fotografie .
    Zdaje mi się ,że dziś też takiego motylka udało fotnąć.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że wcześniej nie było tych motyli w Moim Lesie, zatem pojawiło się drugie pokolenie, które pewnie wkrótce odleci w cieplejsze rejony Europy. Dziękuję i pozdrawiam :-)

      Usuń