21 stycznia 2017

Letnie ogródki #7

W ogródkach ostało się jeszcze trochę kwitnących roślin, mimo, że trwał już wrzesień. Zmierzch zapadał wcześniej, miałam więc coraz mniej czasu (i światła) na robienie zdjęć. Jednak podczas lata nabrałam sporo wprawy w "rozeznawaniu terenu". Zdałam się też na intuicyjne wyczucie - jeden rzut oka musiał wystarczyć do oceny potencjalnego kadru. Więcej czasu zabierało mi zlustrowanie otoczenia i zachowanie dyskrecji, potem - pstryk! i w drogę. Spacerkiem, jak gdyby nigdy nic...
Aż żal... przecież nie robiłam nic złego.

Ślazówka letnia (Lavatera trimestris) - gatunek rośliny jednorocznej należący do rodziny ślazowatych. Wyhodowano kilka odmian różniących się barwą kwiatów - od białej do różnych odcieni różu.
Floks wiechowaty, dalia ogrodowa, aksamitka, rudbekia owłosiona, szparag lekarski, słonecznik zwyczajny, bukszpan, winorośl.

Kto na powyższym zdjęciu nie odgadł jak wygląda i gdzie znajduje się szparag lekarski, niechaj spojrzy na dwa następne zdjęcia. Kto by pomyślał, że z młodych pędów, które najczęściej lądują na talerzu. może wyrosnąć taka eteryczna roślina - o wiotkich łodygach pokrytych mnóstwem delikatnych "igiełek". Przypomina mi... no co?
Ha, wystarczy spojrzeć na łacińską nazwę szparaga i wszystko staje się jasne, choć roślina o której pomyślałam należy do nieco innego gatunku.

Szparag lekarski (Asparagus officinalis L.) – gatunek byliny z rodziny szparagowatych. Jest warzywem cenionym ze względu na walory smakowe i lekkostrawność, ponadto stosowany jest także jako roślina ozdobna i lecznicza. Silnie, wiechowato rozgałęziony w górnej części pęd osiąga do 1,5(2) m  wysokości. Liście skrętoległe, łuskowate.
Szparag lekarski (Asparagus officinalis L.) – z pachwin łuskowatych liści u nasady gałązek oraz rosnących na gałązkach wyrastają pęczki 3-15 gałęziaków  (końcowych fragmentów pędów pełniących funkcję asymilacyjną). Są one proste, obłe, ostro zakończone, długości 1-3 cm. Owocem jest kulista jagoda o średnicy 6-10 mm, po dojrzeniu czerwona, zawiera zwykle 6 nasion. 
Wierzba całolistna , w. zwarta, w. japońska (Salix integra Thunb.) - gatunek rośliny wieloletniej należący do rodziny wierzbowatych. Forma typowa jest krzewem osiągającym wysokość do 3 m. Liście lancetowate, ostro zakończone. U odmian ozdobnych mają kolorowe wybarwienia.

Prawie wszystkie zdjęcia pochodzą z września. To jeden z wyjątków - sierpniowy. W połowie miesiąca nawłocie i powojniki pnące kwitły w najlepsze. Patrzyłam na nie z mieszanymi uczuciami - efektowne zwiastuny... kresu lata.

Powojnik pnący, nawłoć
Nawłocie kwitnące późnym latem są cennym źródłem pokarmu dla pszczół i wielu innych owadów.

Za to ucieszyłam się bardzo widząc kwitnące werbeny patagońskie.

Werbena patagońska (Verbena bonariensis) - gatunek byliny należącej do rodziny werbenowatych. Drobne, fioletowo-różowe kwiaty zebrane są w zwarte wierzchotki na szczycie łodygi.
Aksamitka, cynia ogrodowa, wyżlin większy (lwia paszcza).
Werbena patagońska (Verbena bonariensis) - kwitnie od (czerwca) lipca aż do jesiennych przymrozków.
Szarłat zwisły (Amaranthus caudatus L.), petunia, pelargonia, aster, winorośl.
Werbena patagońska (Verbena bonariensis) jest jedną z najdłużej kwitnących roślin.
Aster (gawędka?), rudbekia owłosiona, słonecznik zwyczajny, jukka, sosna, róża, pomidor, por.
Aster (Aster L. 1753) – rodzaj roślin nasiennych należących do rodziny astrowatych, liczący ok. 250 gatunków. Mają pojedyncze, zazwyczaj całobrzegie liście, niekiedy pokryte włoskami. Zewnętrzne kwiaty języczkowe u różnych gatunków w różnych kolorach (białe, różowe, purpurowe, czerwone, niebieskie), zebrane w koszyczek. Wewnątrz koszyczka występują żółte lub różowe kwiaty rurkowate.
Ślazówka letnia (Lavatera trimestris) - kwitnie od lipca do pierwszych przymrozków.

Widząc dojrzałe owoce mirabelek, gęsto ścielące się na ścieżkach zrozumiałam, że właśnie zaczyna się się schyłek lata. A było to w ostatnich dniach... lipca.

Śliwa domowa mirabelka, mirabelka (Prunus domestica L. subsp. syriaca (Borkh.) Janch. var. cerea) – podgatunek lub odmiana (w zależności od systemu klasyfikacyjnego) rośliny z rodziny różowatych.

I chociaż kalendarzowe lato trwało jeszcze przez kilka tygodni, pewnego wrześniowego dnia na próżno szukałam kolorów - wszystkie spłowiały.

Kielisznik zaroślowy, nawłoć




r21.73.

szparag lekarski, Asparagus officinalis, ślazówka letnia, Lavatera trimestris, werbena patagońska, Verbena bonariensis, ogródki działkowe zdjęcia, kwiaty ogrodowe zdjęcia, zdjęcia kwiatów ogrodowych, stare altanki zdjęcia, stare altanki w ogródkach, ogródki działkowe lato zdjęcia, letnie kwiaty ogrodowe, szparag lekarski zdjęcia opis, Asparagus officinalis wygląd informacje, szparag lekarski chwile zachwycone, Asparagus officinalis chwile zachwycone,


10 komentarzy:

  1. Ee, spłowiało, bo wyłączyły Ci się kolory, Aniko :-)
    Ale faktycznie, ja też obserwuję te wczesne oznaki końca lata. W zasadzie do jego końca jeszcze dużo dni, jeszcze ciepło i zielono, ale pojawiają się pewne znaki, różne u różnych ludzi. Dla mnie jednym z takich znaków początku końca lata jest czerwienienie się owoców jarzębin. Któregoś roku wpadłem na ciekawą myśl: to właśnie jarzębiny sprowadzają koniec lata i początek jesieni! A jeśli tak, to może wystarczy nie dostrzegać ich czerwieni, żeby lato trwało? Rokrocznie próbuję nie widzieć tych czerwonych kiści, ale one zawsze jakoś mi się wcisną przed oczy.
    No i w rezultacie przychodzi jesień…
    Przychodzi przez moją nieuwagę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Eh, nie ma to jak wiosna :-)

      Usuń
    2. już niedługo :) zaraz luty, potem marzec, kwiecień :)
      anonimowy z wlkp.

      Usuń
    3. O, ja już po marcu wiele sobie obiecuję :-)

      Usuń
  2. Ja już mocno tęsknię za tymi ciepłymi kolorowymi dniami, chciałabym pozbyć się tej puchowej kurtki, czapki z pomponem i siedzieć do wieczora na ogrodzie pośród zapachów lata. Nie ukrywam lubię zimę, o ile nie trwa za długo i mróz nie daje w kość. Ostatnie dni u mnie dość słoneczne i przyjemne więc i mój nastrój też weselszy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest nadzieja - kalendarzowa wiosna już za niecałe dwa miesiące :-)

      Usuń
  3. Jak zwykle świetne, kolorowe zdjęcia. Bardzo mi się podoba taka trawiasto-kwietna mieszanina, z dużą ilością słońca i ciepła. Ujęcie z mirabelkami ma świetny klimat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, choć zdrowy rozsądek (bardziej) niż wrodzona skromność (mniej) każe mi zaprzeczyć słowu "świetne" w odniesieniu do moich zdjęć ;-) Ale kadr mirabelkowy też mi się podoba :-)

      Usuń
  4. Aleja mirabelkowa najlepsza :p Aż się uśmiechnąłem na ten widok :)

    OdpowiedzUsuń