17 maja 2013

Starzec wiosenny

Starzec wiosenny (Senecio veralis) z rodziny astrowatych.

Uczę się rozpoznawać rośliny przy okazji ich fotografowania. Odszukanie nazwy konkretnego gatunku, mimo nieocenionej pomocy internetu, czasami trwa dość długo i wymaga porównania wielu zdjęć i opisów.
Poniżej fotografii zamieszczam opis rośliny zaczerpnięty z Wikipedii, lecz nie zawsze bywa on dla mnie zrozumiały (eh, to precyzyjne botaniczne słownictwo!). W każdym razie okaz, który spotkałam miał ok. 30 cm wysokości i kwiaty o 13 płatkach (podobnie jak na zdjęciach innych autorów). Charakterystyczne są (czy tylko dla tego gatunku?) czarne punkciki na końcach płatków i brzegach pąków (przepraszam za nieścisłe określenia).
Zdjęcie górne zostało obrobione w programie Photoshop przez autora bloga Ladaco, a poniższe przeze mnie - w przeglądarce IrfanView...  No comment, please!  :-) .

Starzec wiosenny (Senecio veralis) z rodziny astrowatych.
Starzec wiosenny (Senecio vernalis) - brzeżne duże kwiaty języczkowe mają żółty kolor, są płaskie i odstające, wewnątrz koszyczka znajdują się kwiaty rurkowe (fot. 8 maja)
Starzec wiosenny (Senecio vernalis) - gatunek rośliny z rodziny astrowatych. Pochodzi z Azji i południowo-wschodniej Europy. Nie występuje na Wyspach Brytyjskich.
Starzec wiosenny (Senecio vernalis) -  jest rośliną jednoroczną lub dwuletnią. Roślina trująca
Starzec wiosenny (Senecio vernalis) występuje na glebach piaszczystych i gliniastych. Kwitnie od maja do czerwca, a nawet do października.
Starzec wiosenny (Senecio vernalis)  - wygląd liści i łodyg

Dodane później

Starzec wiosenny (Senecio vernalis) -  fot. 5 maja 2014



-----------------------------------


Starzec wiosenny (Senecio vernalis) – gatunek rośliny z rodziny astrowatych.
Pochodzi z Azji i południowo-wschodniej Europy. Nie występuje na Wyspach Brytyjskich.
Do Polski został przypadkowo zawleczony w wieku XVIII lub XIX.
Obecnie występuje w całej Polsce. Dla gatunków rodzimych stanowi niewielkie zagrożenie, jednak na obszarach chronionych powinien być zwalczany. Na niżu jest rośliną pospolitą, w górach (występuje tylko na niższych położeniach) jest rzadszy.
Status gatunku we florze Polski: kenofit.
Roślina jednoroczna lub dwuletnia. Hemikryptofit. Roślina trująca.

Łodyga - wzniesiona o wysokości 10-80 cm, rozgałęziająca się.

Liście - w zarysie podługowate, pierzasto-klapowane o ząbkowanych i obustronnie pajęczynowato owłosionych łatkach (odcinkach). Dolne liście ogonkowe, górne siedzące, u nasady z szerokimi uszkami obejmującymi łodygę..

Kwiaty - kwiatostan złożony: koszyczki zebrane w rozgałęziony podbaldach. Koszyczki o średnicy 8-10 mm z plewinkami na dnie. Okrywa koszyczka o dzwonkowatym kształcie, jednorzędowa, złożona z jajowatych lub lancetowatych, nie zachodzących na siebie listków o czarnych szczytach. Przeważnie występuje 21 listków okrywy oraz 6-12 dodatkowych listków. Brzeżne, duże kwiaty języczkowe mają żółty kolor, są płaskie i odstające, wewnątrz koszyczka kwiaty rurkowe.
Kwitnie od maja do czerwca, czasami kwitnienie przedłuża się do września, a nawet października.

Owoc - niełupki z puchem kielichowym (pappus)rozsiewane przez wiatr (anemochoria).

Siedliska - wysypiska, pola, nieużytki, drogi i przydroża, nasypy kolejowe, młode nasadzenia sosnowe; na glebach piaszczystych i gliniastych, występuje grupowo, a nawet masowo.

Zmienność - tworzy mieszańce z starcem zwyczajnym.

starzec wiosenny,  Senecio vernalis, astrowate, astrowatych, listki o czarnych szczytach, starzec wiosenny opis zdjęcia, starzec wiosenny zdjęcia informacje, starzec wiosenny chwile zachwycone

6 komentarzy:

  1. Dwie pierwsze fotografie najlepsze! :) Lubię te Twoje opisy roślin - ja jestem zbyt leniwy, by szukać i zamieszczać takie precyzyjne opisy (poza tym boję się, że pomylę gatunki i dopiero będzie wstyd ;) )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie najbardziej podoba się to pierwsze ujęcie, ale nie potrafiłam lepiej go "obrobić" . Myślisz, że dałoby się coś lepszego zrobić z tłem? Dziękuję za komentarz - to dla mnie wielka przyjemność. Pozdrawiam

      Usuń
  2. Myślę, że tło jest ok - ja spróbowałbym pozbyć się płatków drugiego kwiatka, gdybym miał fotkę w pełnej rozdzielczości :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ci dziękuję za pomoc i piękne opracowanie zdjęcia nr 1. Umieszczam je na początku posta, choć zostawiam własną dłubaninę, żeby było widać różnicę (między programem do obróbki zdjęć a przeglądarką). Kiedy zobaczyłam swoje zdjęcie po raz pierwszy, miałam skojarzenie z kosmosem, pięknym i tajemniczym układem, ale nie byłam w stanie go doszlifować.
      A bardzo chciałam, żeby to zdjęcie właśnie tak wyglądało! Jestem zachwycona! Dziękuję

      Usuń
    2. Cieszę się, że Ci się spodobało - natomiast sprostuję tylko, że obróbka była robiona w Photoshopie, a nie w Lightroomie :)

      Usuń
    3. A, to zaraz sprostuję! :-)

      Usuń