20 maja 2013

Sporek wydał owoce

Sporek wiosenny  (Spergula morisonii)  z rodziny goździkowatych - nasiona w otwartej torebce

Sporek wiosenny to wiotka roślinka o maleńkich białych kwiatkach, lecz sprawił mi naprawdę sporo kłopotu! Gdyby tak pociągały mnie rośliny ozdobne, ogrodowe, a nawet egzotyczne, przypuszczam, że ustalenie nazwy byłoby prostsze. Ale nie! Mnie urzekły zwykłe rośliny, które mam pod stopami, tuż obok siebie, nad którymi trzeba się nieraz mocno pochylić, by je dostrzec, a czasem i wysilić, by pokazać ich prawdziwe piękno, subtelną, eteryczną, a czasem skomplikowaną budowę, zajrzeć w maleńkie gardziołko kielicha, spojrzeć w oczko kryjące wręcz niesłychane tajemnice, pozwolić, by przemówiły. To dopiero egzotyka!
Ze sporkiem było tak: najpierw pomyliłam go z możylinkiem (no, był trochę podobny na zdjęciach, ale jednak zupełnie inny!), potem ze sporkiem polnym (choć zdziwiłam się wielce, że kwitnie już na początku maja, a nie od czerwca, jak natura przykazała), a teraz okazało się, że to sporek wiosenny!
Ledwo moja pomyłka wyszła na jaw, sporek wiosenny przekwitł i wydał nasiona. Jeszcze dwa tygodnie temu fotografowałam jego kwiatuszki (średnicy max 0,5 - 0,6 cm!), a w ostatni weekend po kwiatkach właściwie nie było śladu. Większość przekwitła i wydała nasiona. Ciemnobrązowe.
Fotografowany sporek rósł, oczywiście, w moim lesie, dokąd każdego weekendu (jeśli jest pogoda i okoliczności pozwalają) udaję się w ramach relaksu, którego stałymi elementami są fotografowanie i grillowanie plus kontemplowanie przyrody.
A oto jak wyglądał sporek wiosenny 18 i 19 maja.
   
Sporek wiosenny  (Spergula morisonii)  z rodziny goździkowatych - torebki zawierają nasiona płaskie o średnicy do 2 mm z błoniastą, brązowo żyłkowaną krawędzią o szerokości do 0,5 mm
Sporek wiosenny po przekwitnięciu. Torebka nasienna jest 2 x dłuższa od działek kielicha. Pęka do nasady otwierając się klapami na zewnątrz.
Przekwitły sporek wiosenny  (Spergula morisonii)  z r. goździkowatych jest gotów wydać owoce
Sporek wiosenny z r. goździkowatych. Jego łodyga jest prosto wzniesiona lub podnosząca się, naga lub nieznacznie owłosiona. W górze rozgałęziona
Sporek wiosenny  (Spergula morisonii)  z rodziny goździkowatych - nasiona w torebce
Sporek wiosenny  (Spergula morisonii)  i jego owoce
Sporek wiosenny  (Spergula morisonii)  z rodziny goździkowatych - wygląd rośliny od góry


Mam nadzieję, że teraz nazwa tej rośliny została ostatecznie ustalona.
Aha, i na pewno nie jest to sporek pięciopręcikowy, który ma 5 pręcików w kwiatku (ten miał 10) i owoce z białą, błoniastą i żyłkowaną krawędzią.

Botaniczny opis sporka wiosennego oraz jego kwiaty przedstawiłam tutaj.
Pokrój całej rośliny oraz inne zdjęcia (trochę lepsze?) zamieściłam tutaj. Znajduje się tam również wyjaśnienie terminu rozgałęzienia pędu typu dychotomicznego, a takie właśnie posiada m.in. ta roślina.


sporek wiosenny, Spergula morisonii, sporek wiosenny owoce zdjęcia, Spergula morisonii owoce zdjęcia, sporek wiosenny torebka nasienna, Spergula morisonii torebka nasienna, sporek wiosenny chwile zachwycone, Spergula morisonii chwile zachwycone, sporek wiosenny jak wygląda, Spergula morisonii informacje grafika

4 komentarze:

  1. Mam pomysł racjonalizatorski :) Mogłabyś zawsze dodawać jedno zdjęcie bardziej, hm, techniczne, z umieszczoną krótką miarką, żeby oddać skalę kwiatków/owoców/nasionek. Oczywiście to tak "na dokładkę" (np. zawsze jako ostatnie). Ewentualnie zamieścić na zdjęciu coś, co oddaje poczucie skali - może dłoń? Pudełko zapałek? Samą zapałkę? :) Myślę, że to da oglądającym lepsze pojęcie niż konkretne wymiary.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też już o czymś takim myślałam, ale jak to robić? Trzymać zapałkę przy obiekcie i pstrykać jedną ręką? A jak zadrży?? I jaki "wskaźnik" byłby najlepszy?

      Usuń
    2. Hm, zawsze możesz coś skonstruować - np. linijkę przymocowaną do jakiegoś patyczka, który można by wbić obok rośliny lub do klamerki, którą można by przypiąć do łodygi tuż pod kwiatem :) Pomysłów może być wiele :D Najprościej chyba dać własną dłoń jako tło i pstrykać jedną ręką (przy ujęciach "prawie makro" i tak aparat jest niezbyt daleko od obiektu, więc nie powinno to być dużym problemem ;))

      Usuń