31 maja 2014

Majowy spacer


Gdy pogoda dopisuje z centrum miasta wracam piechotą. Zawsze może się trafić kawałek trawnika, czy choćby kilka roślin, które nie zostały skoszone. Tak było i wtedy - piękny, pogodny dzień na początku maja, a po drodze park i trawniki wzdłuż jezdni. Wstępując do parku najpierw wypatrzyłam bodziszka drobnego, a chwilę później przetacznika (zdaje się polnego - jeszcze o nim nie pisałam). Obie rośliny rosły pośród ozdobnych krzewów, dokąd nie dotarły noże kosiarki.

Bodziszek drobny (Geranium pusillum L.) z rodziny bodziszkowatych.
Bodziszek drobny (Geranium pusillum L.) z rodziny bodziszkowatych.
Przetacznik polny (Veronica arvensis L.) z rodziny babkowatych (Plantaginaceae)
Przetacznik polny (Veronica arvensis L.) - owocem jest mocno spłaszczona, sercowatego kształtu torebka, o długości równej szerokości. Cała owłosiona, na szczycie ostro wycięta i znacznie krótsza od działek kielicha. Nasiona są jasnobrunatne, jajowatego kształtu.

Potem przez dłuższą chwilę przemierzałam park. Nie było tam nic ciekawego dla mnie do sfotografowania - ot, grzeczne trawniki, alejki i drzewa.

Park Jana Pawła II w Poznaniu

Dopiero na skraju parku znalazłam pasCudnie zarośnięty trawnik. Rosły na nim głównie jasnoty białe i glistnik jaskółcze ziele o żółtych kwiatach.

PasCudnie zachwaszczony trawnik - czy nie wygląda piękniej niż te wystrzyżone i "zadbane" ?
Park Jana Pawła II w Poznaniu

Idąc dalej wzdłuż ruchliwej jezdni po obu stronach ścieżki spacerowo-rowerowej spotkałam m.in. iglicę pospolitą i jastrzębca kosmaczka. Miło mi było znów spotkać rośliny, które poznałam w ubiegłym roku.

Iglica pospolita (Erodium cicutarium) z rodziny bodziszkowatych.
Iglica pospolita (Erodium cicutarium) z rodziny bodziszkowatych.
Iglica pospolita (Erodium cicutarium)  - owocem jest rozłupnia z długim dzióbkiem rozpadająca się na 5 rozłupek z długą ością.

Spotkałam także sporo jastrzębców kosmaczków, znajomych z Mojego Lasu. Na trawniku żółciły się niczym zwyczajne mniszki. Jednak wystarczył rzut oka na te charakterystyczne listki z widocznymi białymi włosami.

Jastrzębiec kosmaczek (Hieracium pilosella L.) z rodziny astrowatych
Kwiaty jastrzębca kosmaczka zebrane są w okrągłe koszyczki. Kwiaty żółte, języczkowate, brzeżne z czerwonymi smugami od spodu.
Jastrzębiec kosmaczek (Hieracium pilosella L.) z rodziny astrowatych
Pojedyncze koszyczki kwiatowe jastrzębca kosmaczka mają okrywę złożoną z równowąskich łusek pokrytych szczeciniastymi, gwiazdkowatymi i gruczołowatymi włoskami.





Opisy botaniczne
  • bodziszka drobnego  podałam tutaj
  • przetacznika polnego - jeszcze nie opisałam
  • iglicy pospolitej  podałam tutaj
  • jastrzębca kosmaczka  podałam tutaj
 35 882

bodziszek drobny zdjęcia obrazy, jastrzębiec kosmaczek koszyczek kwiatowy, iglica pospolita kwiaty zdjęcia, fioletowe kwiatki małe, żółty kwiat podobny mniszek, rośliny w parku, bodziszek drobny chwile zachwycone, gwiazdnica pospolita chwile zachwycone, jastrzębiec kosmaczek chwile zachwycone,




2 komentarze:

  1. piękne zdjęcia cudnych "chwastów" :), trafiłem tu jakiś czas temu przez przypadek i już dodałem stronę bloga do zakładek, gdy mam chwilę wolnego wpadam i oglądam oglądam i poprawia mi się humor

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo cieszy mnie ten przypadek. Dziękuję za miłe słowa i zapraszam do odwiedzin :-) Pozdrawiam

      Usuń